Om de Belgische varkenskwekers te helpen tijdens de varkenscrisis, werd enkele maanden geleden in het ketenoverleg beslist om 15 miljoen euro te verzamelen in een steunfonds. Nu dat fonds in werking is getreden, laten alvast Colruyt, Delhaize, Carrefour en Lidl weten eraan mee te werken.

Om een einde te maken aan de varkenscrisis, waarbij de prijs voor Belgische varkensvlees problematisch laag staat, werd eind vorig jaar een akkoord gesloten tussen de verschillende partners van het ketenoverleg. Dat akkoord heeft geleid tot de oprichting van een fonds ten voordele van de Belgische varkenskwekers, dat vanaf 23 mei in werking is getreden. Tot nu toe hebben Colruyt Group en Lidl al bekend gemaakt eraan te zullen bijdragen, maar zij zullen naar verwachting niet de laatsten zijn.

Retail

Concreet zal Colruyt per kilo vers varkensvlees die naar de verkoop gaat een supplement storten in het steunfonds, dat het geld dan rechtstreeks doorstort naar de kwekers. Daarnaast heeft Colruyt Group zich geëngageerd om het fonds te prefinancieren met 1,5 miljoen euro. "Het streefdoel is om 15 miljoen euro te verzamelen via een toeslag op het Belgische varkensvlees aangekocht door, en gecommercialiseerd  via de grootdistributie, onafhankelijke slagers of de horeca. Het gaat om 10, 12 of 15 eurocent per kilo vers vlees, naargelang het geleverd wordt als karkas, versneden in technische stukken of klaar voor verkoop. De toeslag zal afzonderlijk vermeld worden op de facturen van de slachthuizen, versnij-ateliers en groothandels", legt woordvoerder Hanne Poppe uit.

Ook Lidl bevestigde vandaag een bijdrage te leveren in het steunfonds van 15 cent per kilogram aangekocht varkensvlees. Daarbovenop voorziet de versdiscounter in een prefinanciering van 650.000 euro aan het steunfonds voor varkenskwekers. Carrefour en Delhaize bevestigden ook aan onze redactie dat ze meewerken aan het fonds en, afhankelijk van de stukken van het varken, 10, 12 of 15 cent per kilogram gaan bijdragen. "In deze moeilijke tijden leveren we een extra inspanning om de Belgische varkenssector te ondersteunen", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. Aan prefinanciering doet Delhaize evenwel niet: "Wij geven geen voorschot aangezien Delhaize al sinds 2015 op eigen initiatief een extra crisisbijdrage betaalde (2 euro extra per dier vanaf 16 juli 2015 en nog 1 euro extra daarbij vanaf december 2015). Het steunfonds dat recent van start is gegaan vervangt deze crisisbijdrage."

De retailers hun verantwoordelijkheid nemen en de varkenskwekers op korte termijn uit de nood helpen. Tegelijkertijd benadrukken ze dat er duurzame oplossingen nodig zijn voor de structurele overproductie waarmee de Belgische varkenshouderij te kampen heeft. Naar verwachting zullen ook andere supermarktketens hun medewerking aan het fonds uitspreken, aangezien alle grote retailers eind vorig jaar zich daar al voor engageerden zonder fonds.

Vleessector

Ook Febev, dat de Belgische slachthuizen, groothandels en uitsnijderijen vertegenwoordigt, roept leden op om deel te nemen aan de uitvoering van het ketenakkoord in de varkenssector.