Volgens nieuwe cijfers van BD myShopi lezen 9 op de 10 Belgen de reclamefolders die ze in hun brievenbus ontvangen. Ook de jongere generatie zit gretig met zijn neus in de folders.

Reclamefolders moeten niet aan populariteit inboeten. Uit een enquête uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Profacts in opdracht van BD myShopi blijkt dat anno 2017 92% van de Belgen reclamefolders leest.

Gemiddeld spenderen Belgen maar liefst 20 minuten aan folders. Hoewel  digitale reclamefolders aan een opmars bezig zijn, blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36% van de bevraagden leest enkel papieren folders. Ongeveer de helft leest zowel papier als digitaal, waarbij de overgrote meerderheid wel een voorkeur heeft voor papier. Amper 5% geeft aan enkel digitaal te lezen.

Van alle folders is de supermarktfolder het populairst: 85% van de folderlezers leest deze graag, bij vrouwelijke lezers is dit zelfs 91%. 

 

Millenials

Ook millennials, de generatie consumenten tussen 18 en 35 jaar,laten de folder niet links liggen. In deze leeftijdscategorie leest 9 op de 10 regelmatig reclamefolders, en bekijkt de helft zowel papieren als digitale folders. 

Tim De Witte, CCO van BD myShopi: “Marketeers denken meer en meer dat ze millennials enkel nog via Facebook kunnen bereiken, maar niets is minder waar. De surveyresultaten bevestigen de sterke positie van papieren reclamefolders, ook in het digitale tijdperk. Belgen blijven massaal verslaafd aan bladeren in hun favoriete folders. Naast de baksteen in de maag, is de folder op de keukentafel een vaste waarde van de Belg.”

Bepalen aankopen

De folders zijn niet enkel geliefd leesvoer, ze leiden consumenten ook effectief in hun aankopen. In de enquête verklaart 56% dat de folders hen helpen bij hun boodschappen, en bevestigt 48% dat ze hen regelmatig aanzetten tot aankopen. 8 op de 10 Belgen gebruikt de folder dan ook bij het opstellen van het boodschappenlijstje. Bijna de helft van de ondervraagden (46%) bezoekt bepaalde winkels naar aanleiding van wat ze in de folders lezen.