Ondanks de ruime groeicijfers die de Nederlandse webshops tijdens de eindejaarsperiode noteren, blijkt slechts één op de tien Nederlandse consument de voorkeur te geven aan de webwinkels voor zijn cadeau-aankopen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Media Markt.

Nederland staat nochtans bekend als een land waar de e-comerce een stijle groei kent. Uit cijfers van Thuiswinkel.org, de koepel van webwinkels in Nederland, blijkt dat ook dit jaar de webwinkels tijdens de eindejaarsfeesten een ruime tweecijferige groei zullen kennen. Zo zien de internetnetretailers door Sinterklaas hun weekomzet met 29% toenemen en zullen dit jaar de online bestedingen rondom het Sinterklaasfeest de magische grens van 1 miljard euro passeren. De prognoses voor de kerstperiode zijn nog niet gepubliceerd, maar naar alle verwachtingen zal er sprake zijn van een zeer forse groei.

 

Fysieke winkel geniet voorkeur

Toch blijkt het onderzoek ‘Hoe beleeft Nederland de feestmaand’ dat de fysieke winkel bij de Nederlandse consument nog steeds de voorkeur geniet. Slechts 11% geeft de voorkeur aan webshops voor cadeau aankopen, leert de enquête die door MWM2 die in opdracht van Media Markt is uitgevoerd onder een representatieve groep van 1.000 Nederlanders. De meerderheid van hen kiest ervoor om hun aankopen enkel te doen in fysieke winkels (56%).

“Bij de aankopen van cadeautjes wint gezelligheid het van gemak: de meeste Nederlanders kiezen voor fysiek shoppen in plaats van online,” aldus de onderzoekers. Tijdens de feestdagen verwachten consumenten daar vooral gezelligheid, extra service en in mindere mate een uitbreiding van het assortiment.

Merendeel viert kerst

Kerst is de feestdag waarop de meeste Nederlanders cadeaus uitwisselen. Zes op de tien Nederlanders legt cadeautjes onder de kerstboom. Sinterklaas staat op de tweede plek; iets meer dan de helft van de Nederlanders viert Sinterklaas met cadeaus. De overgrote meerderheid van de Nederlanders kijkt uit naar de feestdagen (78%). Ruim een vijfde ziet de feestdagen als een verplichting. Ook blijkt dat de Nederlanders graag van tevoren aangeven wat ze willen hebben. Twee op de drie Nederlanders geeft aan verlanglijstjes te maken.