Colruyt door de Belgen uitgeroepen tot promotiekoning

Volgens de Belgen geeft Colruyt, van alle retailers, de beste promoties. Dat blijkt uit een rondvraag van WES Consumeter bij een representatieve steekproef van 1.500 Belgen tussen de 18 en 74 jaar.

 

Belgen vinden dat Colruyt de beste promoties geeft. De marktleider wordt gevolgd door de discountketens Lidl en Aldi. Dezelfde top drie geldt voor Vlaanderen, hoewel Albert Heijn dicht volgt op Aldi. In Wallonië is het daarentegen een nek-aan-nekrace tussen de discountketens, maar hier wint Aldi nipt. Ook in Brussel staat Colruyt op de eerste plaats, al wordt de prijsbijter hier gevolgd door Delhaize en Aldi.

 

Welke promoties werken het best?

 

Via deze enquête probeerde WES in kaart te brengen welke promoties nu het populairst zijn bij onze landgenoten. Dat deed het bedrijf aan de hand van afbeeldingen. Zo werden verschillende promoties getoond in willekeurige volgorde aan het consumentenpanel. De respondenten moesten vervolgens een score op 10 geven hoe aantrekkelijk ze de promotie vonden. Logischerwijze waren de promoties die 50% korting geven aantrekkelijker dan promoties met 25% korting.

 

Ronde prijzen

 

Werken ronde prijzen nu beter dan een prijs die eindigt op “,99”? Deze vraag keerde voortdurend terug in de enquête, maar een echt antwoord kreeg WES niet. “Verschillende Belgische ketens werken tegenwoordig vaker met promoties met ronde prijzen. In deze enquête werd een brood of een pak pasta voorgesteld, beide aan ofwel 2 voor 2 euro of 2 voor 1,99 euro. Voor het brood was de ‘2 voor 1,99 euro’ iets interessanter dan de ‘2 voor 2 euro’. Voor de pasta was er geen verschil. Over het algemeen is er dus weinig verschil tussen beide mechanismen en kunnen we niet concluderen dat de Belgen ronde prijzen aantrekkelijker vinden”, verklaart WES.

 

-50% korting vs 1+1 gratis

 

Een versproduct aan -50% korting is aantrekkelijker dan een ‘1+1 gratis’ korting. Op zich niet verrassend aangezien een versproduct niet lang bewaard kan worden en een multi-buy daarom niet interessant is. Deze stelling wordt bevestigd bij de producten die een langere houdbaarheidsdatum hebben. Voor een merkendrank (bv. Coca Cola Zero) en een eigenmerkshampoo zijn de 1+1 promoties dan weer het aantrekkelijkst.

 

-33% korting vs 2+1 gratis

 

Dezelfde redenering kan gevolgd worden voor de -33% korting-categorie. Een broccoli aan -33% per stuk is een stuk aantrekkelijker dan een broccoli aan ‘2+1 gratis’. Tussen producten met lange houdbaarheid is weinig verschil tussen de -33% en de 2+1 gratis. Een versproduct aan -33% wordt bovendien veel aantrekkelijker beschouwd dan een product met lange houdbaarheidsdatum aan -33% of 2+1 gratis.

 

-25% korting

 

Ook hier gaat dezelfde redenering op. Versproducten zijn aantrekkelijker als single-buy dan als multi-buy. Voor de producten met lange houdbaarheidsdatum is de multi-buy dan weer interessanter.

 

Spaaracties of bonnen?

 

Belgen maken meer gebruik van bonnen dan van spaaracties. 35% geeft aan vaak bonnen te gebruiken, 37% soms en 23% zelden tot nooit. 25,5% zegt dan weer dat ze vaak deelnemen aan spaaracties. Voor zowel spaaracties als kortingsbonnen geldt: hoe ouder het publiek, hoe vaker men deelneemt.

 

Wilt u meer weten over het promotiemechanisme en wilt u weten welke promotie het best bij uw product past? Schrijf u dan snel in voor de opleiding Promotion Analysis van The Retail Academy die plaatsvindt op 30 april 2019.

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen