Deze week heeft bpost zijn netwerk van ophaalpunten uitgebreid tot maar liefst 2.300 in heel België. Het integreert nu ook de 1.000 ‘spots’ van kariboo!. Deze behouden echter hun ‘brand’ en blijven een open netwerk. Met het geïntegreerde aanbod wil bpost meer webwinkels overtuigen om deze aflever- en ophaaloptie aan hun klanten aan te bieden. Vandaag kiest slechts 13% van de e-shoppers voor deze optie, terwijl 20% er gebruik van wil maken. Dat komt omdat sommige webshops deze leveringsoptie nog steeds niet aanbieden.

bpost heeft in 2016 de Belgische activiteiten van de Franse groep Lagardère overgenomen. Die behelsden onder meer 220 verkooppunten (Press Shop en Relay) en 735 kariboo! pick-up points. Sinds deze week zijn die laatste volledig geïntegreerd binnen het commercieel aanbod van het post- en pakjesbedrijf. Dat dat nu pas gebeurt, heeft te maken met het feit dat de integratie van een nieuw netwerk enkele belangrijke implicaties heeft, zowel op operationeel als op IT vlak, zegt bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. “Verschillende systemen moeten juist in elkaar passen, zoals de integratie met de klanten en ook operationele procedures dienen aangepast te worden - leveren en terug ophalen - om één netwerk te vormen. Enkele kariboo! punten werden reeds vroeger geïntegreerd, tijdens de eindejaarspiek in 2017”.

Het merk kariboo! blijft bestaan. “Het blijft immers ook een ‘open netwerk’. “Dit betekent dat de punten logistiek ook kunnen gebruikt worden door andere partijen, dit in tegenstelling tot de postkantoren en postpunten”, zegt ze. Vandaag telt dat laatste 1.300 pick-up points (PUP) en inmiddels is het netwerk van kariboo! gegroeid tot 1.000 PUP’s, onder andere dankzij de overname van een deel van het netwerk van DHL Parcelshops.

Meer groei voor webshops

Dat bpost investeert in een uitbreiding en verbetering van het PUP-netwerk heeft te maken met ‘convenience’, een sleutelwoord in e-commerce. “Dat betekent dat de consument niet alleen wil beslissen wanneer en waar hij bestelt, maar ook waar en wanneer hij de bestelling ontvangt. Uit een bevraging blijkt dat 63% van de e-shoppers verwacht dat zijn pakje thuis wordt geleverd, 15% in een pick-up punt en 3% in een postkantoor. Met andere woorden: bijna één consument op vijf wil zijn pakje oppikken in een afhaalpunt. In de praktijk blijkt echter dat slechts 13% van de Belgische e-shoppers deze beleveringsmethode gebruikt”, zegt Van Speybroeck.

Volgens haar kan het grote verschil tussen voorkeur en gebruik verklaard worden door het feit dat niet alle webshops alle bezorgingsmethodes aanbieden. “Daarom wijzen wij de webshops erop dat een studie aantoont dat de webwinkels die de optie van de pick-up points aanbieden een gemiddelde groei kennen van 36% (Q1 2017 versus Q2 2016) en zij die dat niet doen slechts 2,7%”.

Beter bereikbaar

Met 2.300 PUP’s in totaal heeft bpost in België het netwerk met de grootste nabijheid tot de consument. Gemiddeld heeft elke Belg een afhaalpunt binnen een bereik van amper zes minuten: maximum 400m te voet in een binnenstad, 1,2km met de fiets in de rand en 5km met de wagen in rurale gebieden.

Door de integratie van het kariboo! netwerk kan bpost eveneens de bereikbaarheid in de tijd verbeteren. “Tijdens de weekdagen verhogen we de openingsuren met 43% voor 9 uur en met 11% na 17 uur. Op zaterdagen verruimen de openingsuren met 47% voor 9 uur, met 35% na 13 uur en met 15% na 17 uur”, zegt Van Speybroeck tot slot.