Vanaf nu kan Meta geen gerichte reclame meer sturen naar zijn Europese gebruikers zonder hun uitdrukkelijke toestemming, zegt de European Data Protection Board (EDPB).

Tot nu toe nam Meta de handtekeningen van gebruikers onder zijn algemene gebruiksvoorwaarden voor waar aan. Maar de EDPB oordeelt anders. Voor de Europese commissie is deze aanname in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De EDPB heeft er daarom bij de belangrijkste toezichthoudende autoriteit, de Ierse DPA (IE), op aangedrongen om binnen twee weken alle noodzakelijke en definitieve maatregelen te nemen met betrekking tot Meta Ireland Limited (Meta IE) en een verbod op te leggen op de verwerking van persoonsgegevens voor reclame op basis van surfgedrag op de rechtsgronden overeenkomst en gerechtvaardigd belang in de gehele Europese Economische Ruimte (EER). Anu Talus, voorzitter van de EDPB, zei: "Het is hoog tijd dat Meta de verwerking in overeenstemming brengt met de wet en alle onwettige verwerking staakt". De beslissing van de EDPB volgt op een tijdelijk verbod op de reclameactiviteiten van Meta dat eerder dit jaar door Noorwegen werd uitgevaardigd. De EDPB verklaarde ook dat de Noorse gegevensbeschermingsautoriteit om definitieve actie had gevraagd in de kwestie van Meta's reclame. 

Het moederbedrijf van Facebook en Instagram anticipeerde snel op deze beslissing en kondigde al aan abonnementen te introduceren voor Europese gebruikers die geen gerichte reclame op hun sociale netwerken willen zien verschijnen. Dit alternatief zou Meta in staat kunnen stellen om zijn winst te behouden, aangezien het bedrijf het grootste deel van zijn inkomsten uit advertenties haalt. Van de inkomsten van meer dan 116 miljard dollar in 2022 was 26,7 miljard dollar afkomstig van de Europese activiteiten.