Ondanks een moeilijk jaar blijft de Nederlandse supermarktketen Jumbo zijn groei aanhouden en overschrijdt het voor het eerst de kaap van 10 miljard euro omzet. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf zopas vrijgaf.

2022 was geen gemakkelijk jaar voor Jumbo. Enerzijds waren er de moeilijke marktomstandigheden die het bedrijf het vuur aan de schenen legden, maar anderzijds was er ook het overlijden van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd en de heisa rond algemeen directeur Frits van Eerd, die zich terugtrok nadat zijn naam opdook in een grote witwaszaak. Ondanks die moeilijke omstandigheden heeft Jumbo in 2022 zijn groei kunnen aanhouden. Zo steeg de omzet met 3,7% ten opzichte van 2021 tot 10,3 miljard euro. “De consumentenomzet onder de Jumbo-formule steeg met 3,2% en kwam uit op 10,2 miljard euro. Dit is licht hoger dan de totale marktgroei van 3,0%”, voegt het bedrijf er nog aan toe. Hoe de Belgische markt het ervan afbracht, wilde het bedrijf niet vrijgeven. Wel liet het weten dat het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland stagneerde en dat La Place met 107 miljoen euro omzet - meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2021 - terugkeerde naar het niveau van voor corona. Online klokte Jumbo af op 670 miljoen euro omzet, ofwel een stijging met 4,5% tegenover het jaar ervoor. Vooral de onlineactiviteiten op de zakelijke markt blijven fors groeien, in 2022 met meer dan 50%. 

“Het is bijzonder dat we voor het eerst de grens van 10 miljard euro omzet zijn gepasseerd", reageert Ton van Veen,  gedelegeerd commissaris die tijdelijk leiding geeft aan de directie van Jumbo. "Tegelijkertijd zien we ook dat steeds meer mensen door de fors gestegen prijzen van energie en levensmiddelen moeite hebben om rond te komen. Dat is zorgwekkend, en daarom doen we er alles aan om prijsstijgingen te bedwingen en boodschappen doen voor iedereen toegankelijk te houden." Hij benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van alle partijen is om de inflatie niet verder aan te jagen. "Om die reden nemen we ook zelf genoegen met een lagere marge op essentiële artikelen", klinkt het.

“In 2025 zullen ruim de helft van onze klanten omnichannel shoppen”

De fysieke winkels bleven het goed doen het afgelopen jaar. Daarom voegde Jumbo in zijn thuismarkt Nederland nog twee vestigingen van Jumbo Foodmarkt toe aan zijn portfolio, vernieuwde het 62 Nederlandse Jumbo-winkels en werden 13 van de 18 Jumbo City-winkels omgebouwd naar een reguliere Jumbo-winkel. In ons land trok Jumbo zijn aantal vestigingen op tot 27, waardoor het zijn positie in België verder verstevigde. Hoewel de fysieke winkels goed blijven scoren, merkt Jumbo dat klanten dit jaar vaker kozen voor een mix van fysieke winkelbezoeken en thuisbezorging. “Dat beeld sluit aan bij onze visie op ‘omnichannel retailing’, en op onze strategie die hiervan is afgeleid. We verwachten dat in 2025 ruim de helft van onze klanten écht omnichannel boodschappen doet bij ons", voegt Ton van Veen toe.

"In 2030 moet ons aandeel dierlijke en plantaardige voeding even groot zijn"

Wat mogen we verwachten van dit jaar?  “In 2023 blijven we koersvast uitvoering geven aan onze meerjarenstrategie", vervolgt Ton van Veen. "Vanzelfsprekend doen we dit geheel in het licht van de huidige ontwikkelingen en alle veranderingen die ons te wachten staan. De onzekerheid in de markt blijft groot, waardoor het lastig te voorspellen is óf en wanneer de prijzen stabiliseren. Het is onoverkomelijk dat de huidige marktsituatie een opwaarts effect heeft op onze bedrijfskosten. Onze ambitie om euro’s goedkoper te zijn blijft onverminderd van kracht. Onze missie om de klant centraal te stellen en duurzame groei voor de toekomst te realiseren, blijft voorop staan." Daarnaast wil de keten verder inzetten op gezonde en duurzamere producten. Zo moet in 2030 het aandeel plantaardige voeding minimaal even groot zijn als de dierlijke variant, en wil de keten meer inzetten op vers met zijn nieuwe gemechaniseerde distributiecentrum in Nieuwegein, dat begin 2024 de eerste winkels zou moeten bevoorraden.