Brantano introduceert twee nieuwe winkelformules: Brantano Boutik en Brantano Markets, en een nieuw online platform. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 40 Brantano Boutiks en 10 Brantano Markets openen. De schoenenverkoper wijkt zo steeds verder af van zijn oorspronkelijke schoenenconcept en focust bewust op mode. “We willen van Brantano een volwaardige modespeler maken met een compleet aanbod merkenmode voor een breed publiek."

De tijd dat Brantano zich enkel als schoenenwinkel profileerde is definitief voorbij. Sinds de overname in 2016 door de FNG-groep, de modegroep achter onder meer Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter, waait er een nieuwe wind door de schoenenketen. Het bedrijf onderging een complete make-over om terug op het goede pad te geraken, waarbij niet alleen de winkels en het logo vernieuwd werden, maar ook het aanbod. Zo kunnen klanten er sindsdien terecht voor kleding en schoenen.

 

2 nieuwe winkelformules: Brantano Boutik en Brantano Market

Brantano gaat nu nog een stap verder. Naast het oude Brantano concept, omgedoopt tot Brantano Klassik, waar klanten een breed schoenenassortiment en merkenmode konden vinden, introduceert de retailer in de loop van dit jaar twee nieuwe winkelconcepten: Brantano Boutik en Brantano Market. Daarbij legt Brantano Boutik de focus op modemerken van het midden tot de bovenkant van de markt, met een aanbod schoenen ter aanvulling. “Hier maken we gebruik van onze ervaring met Concept Fashion,” aldus het bedrijf. En in de tot 2.000 m² grote Brantano Market-winkels gaat FNG het volledige assortiment uitspelen, dus zowel het brede schoenenaanbod van Brantano Klassik als het kwalitatieve merkenmode-aanbod van Brantano Boutik. En er is zelfs ruimte voor nog wat extraatjes.

Met die winkelformules wil FNG zijn aandeel in de competitieve modemarkt vergroten, zegt CEO Dieter Penninckx. “De economie leeft weer op, in mode en schoenen verwachten we minstens een stabilisering van de omzet, rond de 18 miljard euro voor de Benelux, terwijl er in België alleen al tegen 2020 tot 1 miljard euro kan verschuiven naar online. We denken dat we daar als lokale, bereikbare speler een belangrijke rol zullen spelen", aldus de topman.

 

'One stop shopping' concept groot succes

Penninckx voelt zich gesterkt door de positieve ervaringen met de herlancering van schoenketen Brantano. “We zijn erin geslaagd om een retailer die op sterven na dood was, op anderhalf jaar tijd te reanimeren, na de ombouw van driekwart van het winkelpark. De additionele omzet komt vooral uit een ‘one stop shopping’ concept, waarbij moeders die schoenen komen kopen voor hun kinderen, ook mode-items voor zichzelf meenemen. Dat resulteert in een gemiddelde stijging van het kasticket met 20 tot 25%. We ervaren duidelijk dat de Brantano klant ook meer en zelfs wat duurdere merken bij Brantano verwacht”, aldus de topman.

Hij benadrukt dat de merken die FNG bij Concept Fashion Store voert, ook in de kleerkast van de Brantano-klanten hangt. Er is naar verluidt een overlap van 80%. “We willen daarom van Brantano een volwaardige modespeler maken met een compleet aanbod merkenmode voor een breed publiek”, verklaart Penninckx.

Focus op gezinnen met (kleine en grote) kinderen

Het merk Brantano zal dus een ruimere invulling krijgen qua aanbod en qua prijspositionering. “Dat lijkt ons efficiënter dan een nieuw merk lanceren. Onze naambekendheid is hoog, we zien dat het ‘one stop shop’ concept werkt, er is zeker plaats voor merken en de grote beschikbaarheid van Brantano is een sterkte: je vindt altijd een vlot bereikbare winkel in de buurt, met een breed aanbod”, vertelt de CEO.

De focus blijft wel liggen op gezinnen met kleine en grote kinderen. “We willen de eerste keuze zijn voor een brede doelgroep. Er hangt immers meer in de kleerkast van onze klanten, dan wat we nu aanbieden. Daar bevindt zich een mooi potentieel. En er is plaats voor local heroes. We kunnen ons onderscheiden van de grote internationale spelers, doordat we dichter bij de Belgische shoppers staan. We kennen hun smaak en hun aankoopgedrag door en door", klinkt het.

‘Opti-channel’ aanpak

Het ruimere aanbod vertaalt Brantano ook naar een nieuw online platform. “We streven naar een ‘opti-channel’ aanpak, een optimale mix tussen de verschillende kanalen. Het ‘web-to-store’ verhaal werkt nu al zeer goed voor Brantano: klanten kunnen online schoenen reserveren en ze komen afhalen in een winkel naar keuze. Zo’n ‘click & reserve’ concept is voor ons erg gunstig: de klant komt naar onze winkels, er zijn geen retours en we kunnen shoppers die schoenen komen kopen, ook passende kledij adviseren. Anderzijds is er de ‘store-to-web’ verkoop waarbij mensen ons 3D-voetscansysteem gebruiken, via onze interactieve check-points nagaan in welke filialen een schoen beschikbaar is, of de webshop raadplegen en alsnog het juiste paar of de juiste maat bestellen.”

FNG zal in de toekomst ook artificiële intelligentie inzetten om het online platform van Brantano te boosten. In het verleden bleek al dat andere winkels van FNG zoals Miss Etam en Steps die de technologie gebruikten, hun omzet aanzienlijk konden verhogen.

Tegen 2020 40 Brantano Boutiks en 10 Brantano Markets

Naast de twee nieuwe winkelformules en het online platform, wil Brantano ook nieuwe winkels openen. “Tegen midden 2018 zullen we twee grote Brantano Market winkels openen: in Ternat op het nieuwe retailpark The Leaf, en in Gentbrugge. We gaan dit jaar ook een vijftal Brantano Boutik verkooppunten openen, waaronder twee verbouwingen van Concept Fashion winkels: die op A12 Shopping in Schelle en die aan de Kortrijksesteenweg in Sint-Denijs-Westrem. Ook ons nieuwe online platform moet rond de zomer operationeel zijn. Tegen 2020 zien we potentieel voor 110 vestigingen van Brantano Klassik, 30 à 40 van Brantano Boutik en een 10-tal Brantano Markets.”