De verkoop van non-food bij Nederlandse supermarkten bedroeg het afgelopen jaar 2,46 miljard euro. Dat is 44,7 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Een daling die volgens Distrifood te wijten is aan de opmars van discountketens als Action en e-commerce.

Ketens zoals Action en Big Bazar zijn steeds populairder, en pikken daarbij steeds meer omzet van de traditionele supermarkten in. Daarnaast worden non-food producten ook steeds vaker online gekocht, wat ook een impact heeft op de omzet van de “supers” in Nederland. Vooral in de assortimentsgroepen persoonlijke verzorging, papierwaren en dierenartikelen gaan de supermarkten achteruit (tabak werd buiten beschouwing gelaten). Dat besluit Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau IRI.

 

Personal care: -25,5 miljoen

De omzet van papierwaren in de gezamenlijke Nederlandse supermarkten is het afgelopen jaar met 4 miljoen euro gedaald en wasmiddelen/reinigers met 2,4 miljoen (MAT 48). De omzetdaling van 25,5 miljoen euro bij persoonlijke verzorging (−5,3%) is echter het opvallendst. "Hier zie je bijvoorbeeld dat de consument naar de kapper gaat voor haarverzorgingsproducten. En online is binnen personal care, na budgetstores en parfumerieën, ook een belangrijk alternatief kanaal voor supermarkten," aldus Sjanny van Beekveld van IRI. 

En bij ons?

Ook in België is Action actief. De keten had eind vorig jaar 114 winkels in ons land en wint terrein met zijn lage prijzen-formule. In 2014 waren de Belgische winkels goed voor een omzet van 292 miljoen euro op een totale groepsomzet van 1,5 miljard. Dat bedrag zal ondertussen een pak hoger liggen, gezien de vele winkelopeningen het afgelopen jaar. Vermoedelijk doet Action dus ook de Belgische supermarkten pijn op non-foodvlak. Hoewel er geen officiële cijfers van bestaan, wordt het effect van de non-food discounter in België op 1 miljard euro geschat, zegt Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group, The Retail Society). "Het is duidelijk dat de non- en near-food zwaar getroffen worden door de groei van Action, maar het is vandaag moeilijk om de exacte impact in België te berekenen."

"De Belgische markt is een ideale dumpingmarkt voor buitenlandse producten: een lichtjes hogere consumptieprijs, een dumping die de hoofdzetels niet zal storen en een belangrijke penetratie van merken laat een snelle dumping van stocks toe", voegt hij er aan toe.