Het Nederlandse Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro geïnvesteerd om de productie van kweekvlees goedkoper en toegankelijker te maken. Tussen de investeerders vinden we de Zwitserse vleesproducent Bell Food en de investeringsmaatschappij M Ventures. Tegen 2021 zou het kweekvlees op de markt moeten zijn.

De eerste hamburger met rundvlees op basis van stamcellen van een koe werd in 2013 voorgesteld in Londen. Al was er voor dat stukje vlees van 142 gram een investering van maar liefst 250.000 euro nodig. Nochtans gaat het mogelijk om het vlees van de toekomst, aangezien kweekvlees een oplossing biedt voor talrijke problemen. In 2050 zullen er zo’n 9,8 miljard mensen op onze planeet zijn. Vandaag worden jaarlijks al 60 miljard dieren geslacht voor hun vlees, maar door de bevolkingsgroei zou dat aantal tegen 2050 verdubbelen… Kweekvlees kan dus een oplossing bieden en dat terwijl het een positieve impact heeft op het milieu (hoewel de impact van massaproductie nog niet meetbaar is). Toch blijft de productie van kweekvlees tot op de dag van vandaag privé en peperduur.

Daarom investeert Mosa Meat, een spin-off van de Universiteit van Maastricht, maar liefst 7,5 miljoen euro om kweekvlees tegen 2021 op de markt te lanceren. Het is net deze Nederlandse start-up, opgericht door Mark Post, die de eerste hamburger op basis van stamcellen van een koe voorstelde in 2013. “Dit is de eerste investering in een Europees kweekvleesbedrijf en helpt om Europa op de kaart te zetten als de volgende generatie wat vleesproductie betreft”, benadrukt het bedrijf.

Mosa Meat gebruikt het geld om het end-to-end productieproces op punt te zetten en dat aan een lagere prijs. Op lange termijn wil het bedrijf een fabriek oprichten voor de lancering van zijn eerste premium product in 2021.

Bell Food en M Ventures als partners

Tussen de investeerders vinden we onder meer de grootste vleesproducent van Zwitserland, Bell Food Group en de investeringsmaatschappij M Ventures. “We zijn erg blij dat we kunnen samenwerken met M Ventures en Bell Food Group om verder aan de toekomst van vlees te bouwen”, vertelt Peter Verstrate, CEO bij Mosa Meat. “M Ventures heeft veel ervaring bij het financieren van wetenschappelijke bedrijven zoals het onze en heeft voor een belangrijke meerwaarde gezorgd tijdens het fondsenwervingproces. Bell Food Group bezit op zijn beurt dan weer sterke downstream kwaliteiten voor de productie en distributie van vlees. We denken dan ook dat dit de perfecte samenwerking is.”

“Als we traditioneel vlees vervangen door kweekvlees zou dat een grote impact hebben op de vermindering van de broeikasgasuitstoot. Bovendien zou een grote hoeveelheid hulpbronnen bespaard worden die nu gebruikt worden voor de wereldwijde productie van vlees en zou er zo een einde komen aan de ouderwetse en niet-duurzame vleesindustrie “, legt Alexander Hoffmann, de CEO van M Ventures, uit. “We vinden het dan ook een grote eer dat we deze investering in Mosa Meat mogen leiden, een bedrijf waar voeding en biotech op een unieke manier gecombineerd worden.”

Hoewel de vraag naar vlees blijft stijgen, zal gewone veeteelt in de toekomst niet het volledige aanbod kunnen blijven dekken, klinkt het bij Lorens Wyss, CEO van Bell Food. “Deze technologie kan volgens ons dan ook een goed alternatief zijn voor milieubewuste consumenten. We zijn erg tevreden dat we onze kennis en expertise van de vleesindustrie kunnen toevoegen aan onze strategische samenwerking met Mosa Meat”, besluit hij.