De voorbije weken beroerden maatschappelijke thema’s de actualiteit, merken én retailers. Van Uncle Ben’s (voortaan gewoon Ben’s) over de zigeunersaus van Knorr tot Delhaize dat toelaat dat zijn personeelsleden een hoofddoek dragen: hoe gaan retailers en merken het best om met maatschappelijke discussies?

Sommige vragen zijn niet makkelijk te beantwoorden voor merken, voedingsbedrijven en retailers, om de simpele reden dat ze maatschappelijk heel discussie losweken. Je kan nooit voor iedereen goed doen. Welk standpunt bedrijven ook innemen: controverse is soms niet te vermijden. We zijn in de tijd van het jaar dat de discussie rond Zwarte Piet opnieuw zal oplaaien, maar het meest recente voorbeeld was ongetwijfeld Delhaize, dat besliste om toe te laten dat personeel een hoofddoek mag dragen, een regel die in alle stilte ingevoerd werd. Hoofddoeken lokken altijd controverse uit, of je ze nu toelaat of verbiedt. Het was in dit geval niet anders. Op sociale media hekelden tegenstanders het beleid van de supermarkt, ander applaudisseerden. 

Het DNA van Delhaize