De groepen Carrefour en Publicis hebben hun krachten gebundeld om Unlimitail te lanceren, een joint venture die tegemoet moet komen aan de groeiende vraag naar retailmedia in Europa en Latijns-Amerika. Dertien partners hebben zich al aangesloten.

Toen hij in november vorig jaar zijn strategisch plan 'Carrefour 2026' onthulde, had de CEO van de Franse groep, Alexandre Bompard, het over de oprichting van een joint venture met Publicis die actief zou zijn in retailmedia. Zeven maanden later is het eindelijk officieel. Gisteren kondigden de twee groepen de lancering aan van Unlimitail, een platform dat ontworpen is om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar retailmedia in Europa, Brazilië en Argentinië. Retailmedia kennen vandaag de dag een explosieve groei. Volgens recente schattingen zal de waarde van de wereldwijde reclame-inkomsten uit e-commercesites van retailers in 2028 die van televisie overtreffen. "Unlimitail heeft de ambitie om Europa en Latijns-Amerika een grotere schaal, nabijheid met de distributeurs en consistentie te geven zodat retailmedia dezelfde groei kunnen doormaken als in de Verenigde Staten", zegt Carrefour in een persbericht. "Door de meest geavanceerde technologieën op de markt te combineren (...) met de diepgaande kennis en expertise van Carrefour Links in retailmedia, zal dit nieuwe bedrijf een compleet platform creëren dat de volledige waardeketen van retailmedia samenbrengt". Meer concreet verwacht Unlimitail 'on-shelf' monetisation oplossingen te kunnen bieden voor retailers en een 'ongeëvenaard' inzicht in consumenten voor adverteerders.

“Retailmedia, een cruciale pijler van de commerciële strategie van elk merk"

"Met Unlimitail willen we een Europese retailmediagigant creëren die een unieke kans heeft om te slagen omdat het al over de beste technologieën op de markt beschikt”, vervolgt Alexandre Bompard in een verklaring. "Dit is een project dat veel verder gaat dan Carrefour en Publicis en we hopen dat veel andere partners zich bij ons zullen aansluiten.” Arthur Sadoun, voorzitter van de raad van bestuur van Publicis Group, benadrukt dat de ambitie van het project is om één eenvoudig en open retailmediaplatform te creëren. "Een platform dat schaal, connectiviteit en coherentie bevordert in een medium dat tegenwoordig een cruciale pijler is van de commerciële strategie van elk merk”, vertelt hij. "Het is een belangrijke stap in het helpen van bedrijven om de controle over hun relaties met hun klanten terug te krijgen en hun voorbereiding op een cookieloze wereld te versnellen, wat een uitstekend rendement op media-investeringen oplevert, vooral voor FMCG-merken."

In de afgelopen maanden is Unlimitail er al in geslaagd de eerste dertien partners te overtuigen, die samen goed zijn voor meer dan 120 miljoen klanten en 1,5 miljard pageviews per maand. Tot deze partners behoren Kingfisher France, Groupe Galeries Lafayette, Rakuten France, Showroomprive Group, ÏDKIDS, LuisaViaRoma, MyOrigines, Bringo, Maquillalia, Juguetilandia en Public, evenals twee Carrefour franchisepartners in Marokko (LabelVie) en Israël (Electra Consumer Products).