Het Belgische bedrijf Medi-Market Group heeft wilde expansieplannen. De groep opende zijn eerste  Franse winkel geopend in Roncq en wil volgend jaar een tiental vestigingen openen in ons land. Daarnaast bekijkt het nieuwe opportuniteiten om zijn internationale expansie verder te zetten. 

De Belgische Medi-Market Group, uitbater van de ketens ‘Parafarmacie Medi-Market’, ‘Apotheek by Medi-Market Group’ en ‘L’institut by Medi-Market, ziet het groots. Begin dit jaar kondigden we al aan dat de keten de internationale tour opging met de overname van Parashop Italia en dat het ook wilde plannen had om Frankrijk te veroveren, en nu is dat laatste ook eindelijk een feit. Medi-Market richt zich op het noorden van Frankrijk en opent er een eerste verkooppunt in Roncq, in het shoppingcentrum Auchan vlak bij de grens.

“De Franse markt is veel rijper dan de Belgische”, verduidelijkt Yvan Verougstraete, CEO en oprichter van Medi-Market. “Dankzij deze opening kunnen we de Franse markt en haar dynamiek gaan verkennen. Om het hoofd te kunnen bieden aan lokale actoren, zullen we onszelf nog verder moeten verbeteren. Dit is des te belangrijker omdat we ervan overtuigd zijn dat we met de online-ontwikkeling de distributie op Europees niveau moeten bekijken. Nationale opslagplaatsen zullen niet langer relevant zijn.”

Medi-Market Roncq biedt een volledig gamma aan van hygiëne-, schoonheids- en gezondheidsproducten (huidverzorging, voedingssupplementen, aromatherapie, babyverzorging enzovoort). In totaal bestaat het gamma uit 9.000 artikelen van 200 merken.

Ter herinnering, het Belgische Medi-Market Group dat werd opgericht in 2014, heeft als missie om healthcare democratiseren. De groep biedt niet-terugbetaalde geneesmiddelen aan die tot 25% goedkoper zijn dan bij de concurrentie. Tegen eind dit jaar zou de groep in totaal zo’n 42 parafarmacieën, 17 apotheken en 4 schoonheidsinstituten tellen in België en Luxemburg.

 “2019 is opnieuw een jaar van sterke groei, met een verhoging van meer dan 65% van ons winkelpark. Bovendien hebben we een aantal grote IT- en logistieke projecten opgezet om onze operationele basis te versterken. De grootste uitdaging is de overgang van een kmo naar een ‘groot’ bedrijf, zonder daarbij onze ziel en waarden te verliezen”, aldus Yvan Verougstraete.

Tiental Belgische vestigingen

Naast zijn eerste winkel in Frankrijk koestert de groep nog sterke ambities voor de komende jaren. Zo opent het bedrijf de komende maanden onder meer haar eerste parafarmacieën binnen het Medi-Marketconcept in Italië. En is er ook goed nieuws voor ons land: volgend jaar staan er volgens de CEO immers een tiental openingen gepland in België. Daarnaast bekijkt de groep ook andere opportuniteiten voor  uitbreiding in het buitenland tegen 2021.

“Voor één keer is het eens een Belgisch bedrijf, door Belgen gefinancierd en beheerd, dat zich vanuit België in het buitenland vestigt, en niet omgekeerd”, vervolgt Yvan Verougstraete.

Medi-Market Group telt in totaal 550 werknemers en zal in 2019 een omzet halen van 135 miljoen euro.