“Sinds mei 2021 verkopen we een deel van onze onverkochte voorraden dankzij de Too Good To Go-app”, zegt Philippe Fagnan, managing director van Lactalis Nestlé Fresh Products Benelux. “Dit is een winnend partnerschap, waarbij het voordeel er voor ons in bestaat dat wij onze producten bekend kunnen maken bij de gebruikers van de toepassing, terwijl verspilling wordt voorkomen.”

97% van de Lactalis-Nestlé-referenties die voor de Belgische en Nederlandse markt zijn bestemd, worden in supermarkten verkocht. “Dat is een uitstekend cijfer, maar het betekent tegelijkertijd dat 3% van de producten onze magazijnen niet verlaat, eenvoudigweg omdat ze een houdbaarheidsdatum van minder dan 15 dagen hebben en niet meer aan de magazijnen van onze klanten kunnen worden geleverd”, aldus Philippe Fagnan. “Tot voor kort werd deze 3% onverkochte producten ofwel verkocht via parallelle netwerken in Frankrijk, waar de productievestigingen zich bevinden, ofwel gewoon weggegeven of vernietigd. Het beheer van onverkochte goederen vormt voor ons een kostenpost.” Om het beheer van de onverkochte goederen te optimaliseren, is de onderneming in mei jongstleden in België een samenwerking aangegaan met Too Good To Go, een bedrijf dat inmiddels in de hele wereld bekend is en dat via zijn applicatie de aankoop van verrassingsmanden aanbiedt, bestaande uit onverkochte levensmiddelen die rechtstreeks bij de deelnemende winkels worden opgehaald (een consument kan een mand met producten die bijna aan de vervaldatum zijn, kopen voor een derde van de verkoopprijs). “Sinds vorig jaar biedt Too Good To Go fabrikanten zelf de mogelijkheid om te profiteren van een nieuw distributienetwerk voor hun onverkochte producten of overtollige voorraad die de uiterste consumptiedatum nadert”, zegt Isabelle de Bidlot, key account manager bij Too Good To Go. “Consumenten kunnen de door fabrikanten aangeboden manden via de applicatie kopen. Onze toegevoegde waarde is dat we een netwerk van partners (inzamelpunten) hebben die deze manden verdelen. Een fabrikant kan ook besluiten een rechtstreeks afhaalpunt te zijn, wat betekent dat de consument zijn mand kan komen afhalen in het magazijn of de kantoren van het bedrijf in kwestie.” De groep Lactalis-Nestlé heeft ervoor gekozen overtollige yoghurts en/of desserts (hoofdzakelijk producten op basis van echte Belgische chocolade, zoals roomdesserts, puddingen of Liégeois) via deze inzamelpuntpartners, waaraan zij rechtstreeks levert, door te verkopen.

Doelstelling: 100% van de onverkochte producten verkopen aan Belgische consumenten

De producten van Lactalis Nestlé worden dus verkocht in afhaalpunten, of dat nu bijvoorbeeld fieldmarketingagentschappen of kleinhandelaars en groothandelaars in voedingsmiddelen met gekoelde opslagruimten zijn. “Het doel voor ons is om partners te vinden die op regelmatige basis bepaalde volumes kunnen verkopen. Op dit moment leveren wij hen één pallet per week, wat neerkomt op ongeveer 120 Too Good To Go-manden”, vertrouwt Philippe Fagnan ons toe.

Hoewel Lactalis Nestlé voor elke verkochte verpakking wordt betaald, beschouwt Philippe Fagnan deze activiteit niet als lucratief; ze maakt vooral een meer verantwoord beheer van de onverkochte producten mogelijk. Een verrassingsmand wordt voor 5 euro verkocht in plaats van ±15 euro in de winkels. Van deze 5 euro gaat 2,5 euro naar Lactalis Nestlé en 2,5 euro naar Too Good To Go en de partner. “Deze nieuwe samenwerking met Too Good To Go is voor ons essentieel, simpelweg omdat supermarkten onze producten die minder dan 15 dagen van hun uiterste consumptiedatum verwijderd zijn over het algemeen niet meer accepteren”, vervolgt Philippe Fagnan. “Onze langetermijndoelstelling is duidelijk om 100% van deze onverkochte producten te verkopen aan Belgische consumenten via de Too Good To Go-app of ze te schenken aan lokale liefdadigheidsinstellingen.”

Interesse in een samenwerking met Too Good To Go?

Aarzel dan niet om contact op te nemen met Isabelle de Bidlot: 0499/12.85.84
idebidlot@toogoodtogo.be