In het eerste semester van 2022 zag Just Eat Takeaway.com zijn bestellingen dalen met 7%, de omzet steeg daartegen tot 2,8 miljard euro. Het bedrijf is bovendien goed op weg om tegen 2023  winstgevend te zijn op groepsniveau, zo meldt CEO Jitse Groen bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers.

Na enorm sterke resultaten in de eerste 6 maanden van 2021, onder meer door de coronabeperkingen en de aanzienlijke investeringen in de Just Eat-markten, kennen de cijfers van Just Eat Takeaway.com voor het eerste halfjaar van 2022 een kleine terugval. Door het wegvallen van de coronabeperkingen is het aantal bestellingen namelijk met 7% gedaald tot 509 miljoen. In Noord-Europa bleven het aantal bestellingen stabiel: -1% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Ook het aantal actieve klanten daalde met 4% tot 94 miljoen. De brutotransactiewaarde bleef stabiel op 14,2 miljard euro. De omzet ging wel omhoog: +7% tot 2,8 miljard euro. Al moest het bedrijf een nettoverlies van 3,5 miljard euro incasseren door de eenmalige afschrijving van 3 miljard euro op het Amerikaanse dochterbedrijf Grubhub. “Na een periode van uitzonderlijke groei is Just Eat Takeaway.com nu twee keer zo groot als vóór de pandemie. Hoewel deze groei aanzienlijke investeringen vergde, zijn we ons blijven concentreren op de uitvoering van onze strategie om zeer winstgevende food delivery-bedrijven op te bouwen en te exploiteren”, reageert  Jitse Groen, CEO van Just Eat Takeaway.com.

Het bedrijf is daarnaast goed op weg om winstgevend te worden. Nu is dat al het geval voor Noord- Europa, Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar nog niet voor heel de groep. Concreet ging het aangepaste bedrijfsresultaat (EBITDA) er in de eerste 6 maanden van dit jaar licht op vooruit: van -189 naar - 134 miljoen. “Onze drie grootste segmenten, die 90% van onze brutotransactiewaarde vertegenwoordigen, hadden in het tweede kwartaal van 2022 een positief aangepast EBITDA. Onze weg naar winstgevendheid versnelt en we verwachten ons aangepaste EBITDA in de tweede helft van dit jaar te blijven verbeteren en in 2023 op groepsniveau winstgevend te zijn”, klinkt het bij CEO Jitse Groen.

Jörg Gerbig opnieuw COO

Daarnaast liet het bedrijf weten dat Jörg Gerbig opnieuw COO wordt. In mei moest hij zijn functie nog verlaten door een klacht over mogelijke misdragingen tijdens een bedrijfsevenement. Het onderzoek door een externe deskundige is nu afgerond en heeft ertoe geleid dat Gerbig zijn functie als COO mag blijven voortzetten.