Ecologie en duurzaamheid zijn voor consumenten van ondergeschikt belang bij de keuze van hun supermarkt. Dat moet blijken uit een Belgisch onderzoek van onbewuste motivaties bij consumenten. Jongeren zouden dan weer minder ecologie-bewust zijn dan gedacht.

Ecologie en duurzaamheid staan niet bovenaan de lijst met prioriteiten, stellen Beyond Reason, consultant in neuromarketing, en The House of Marketing op basis van zogeheten ‘impliciet onderzoek’, waarbij door spontane associaties op zoek gegaan wordt naar onbewuste motivaties van mensen. Daaruit blijkt ook dat jongeren (18-29 jaar) veel minder ecologie-bewust zijn dan gedacht. Bij 66-plussers scoort duurzaamheid het hoogst. Bij het onderzoek, uitgevoerd bij 1.491 Belgische consumenten, werd gekeken naar de keuze voor grote supermarktmerken in België: Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl. 

“Belangrijk voor consumenten is dat supermarkten aanvoelen als een veilige, vaste waarde. Een merk dat eerlijk en veilig is”, zo melden de twee bedrijven. “Ook vinden consumenten, en dan vooral vrouwen, het belangrijk dat supermarkten hun gegevens vertrouwelijk houden en hun privacy respecteren.  Aangezien supermarkten veelal dezelfde ervaring bieden, wordt het steeds belangrijker dat zij zich op andere vlakken dan prijs onderscheiden om klanten aan te zich te binden.” 

Beyond Reason en The House of Marketing hebben het over ‘ongeziene inzichten die eerdere veronderstellingen op hun kop zetten’, maar vraag is of die grootspraak wel klopt. Het is al langer duidelijk dat ecologie en duurzaamheid wel een rol spelen voor veel consumenten, maar niet altijd een topprioriteit zijn. Onder meer supermarkt Lidl hanteert de filosofie dat de consument zich niet in de eerste plaats laat leiden door duurzaamheid en dat het daarom belangrijk is dat het zelf duurzame producten aanbiedt, zoals voormalige duurzaamheidsverantwoordelijke Philip Weiler in een dubbelinterview met Gondola aangaf.