Jean-Marc van Cutsem stapt vanaf morgen op als CEO van Smatch en Match België en gedelegeerd bestuurder bij Delfood. Dat vernam Gondola. Ludovic Holinier blijft CEO bij de groep Louis Delhaize.

Vanmorgen deelde de ondernemingsraad het nieuws mee aan het personeel en de sociale partners, de groep bevestigde intussen het nieuws aan Gondola: “Vanaf 1 juni stopt Jean-Marc van Cutsem als CEO bij Smatch en Match België en gedelegeerd bestuurder bij Delfood en stelt zich ter beschikking van de groep louis delhaize voor andere opdrachten. In naam van de groep willen we Jean-Marc bedanken voor de 31 jaar waarin hij werkte voor louis delhaize en voor de bijdrage die hij geleverd heeft.” Op korte termijn is het Louis Bouriez, een lid van de aandeelhoudersfamilie, die de leiding van de verschillende betrokken van hem overneemt. Ludovic Holinier blijft CEO van de groep.

Het nieuws is een verrassing, rekening houdend met de mate waarin Jean-Marc van Cutsem zich persoonlijk inzette voor het herdynamiseren van de winkelketens Match en Smatch. Zijn plan, dat in het januari-februari nummer van Gondola Magazine uitgebreid toegelicht werd, geeft de ketens niet alleen een nieuw elan op basis van een nieuw commercieel concept, gebouwd rond het merk louis delhaize. Het doel van het plan is de parameters van het bedrijf grondig om te gooien: centrale organisatie, logistiek, … . De contacten die Gondola had met het bedrijf maken duidelijk dat het plan niet verdwijnt, maar dat er minstens wel een herschikking komt. 

Waarom deze verandering?

Meer dan een verandering van kapitein aan het hoofd van de groep is de beslissing een koersverandering: Jean-Marc van Cutsem is een patron die intern geapprecieerd en in de sector gerespecteerd wordt, iemand die trouw is aan de groep waarvan hij een tak geleid heeft, namelijk Delfood, net als de keten louis delhaize. Hij kwam in april 2021 aan het hoofd van Match en Smatch, twee merken die het moeilijker hadden dan de winkelketens die hij tot dan leidde, met de bedoeling er een nieuwe dynamiek aan te geven, met de ondersteuning van belangrijke investeringen. Het ambitieuze project loopt vandaag vast op zeer nadelige omstandigheden: in het eerste semester van 2022 beleeft de foodretail, die tijdens corona een boost kreeg, een totale ommekeer. Sommige retailers zien hun omzet met 7 à 8% dalen. 

De situatie is moeilijk voor iedereen, maar dat is het vooral voor merken die volop verwikkeld zijn in een transformatieplan. Prioriteiten worden herzien, onder druk van de markt. Ook een gevoelig dalen van het omzetcijfer heeft zijn impact op de financiële toestand. “Het nieuws verrast, maar is onheilspellend”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola. “Alle supermarkten zien op dit moment af. De goeie periode die de foodretail kende tijdens de periode van de lockdowns en die haar zuurstof gaf, ligt definitief achter ons.”

Opvolger: Louis Bouriez

Het vertrek van Jean-Marc van Cutsem betekent geen persoonlijke afwijzing: hij wordt ook door de aandeelhouders geapprecieerd en gerespecteerd. Alleen heeft het project waar hij zijn schouders onder zette en dat een aanzienlijke investering vertegenwoordigt, te kampen met hele ondankbare marktomstandigheden. De groep heeft geen enkele herstructurering op het oog, net zo min als radicale veranderingen binnen het bedrijf, bleek uit de contacten die de redactie vanmorgen had. Bedoeling is wel om zo goed mogelijk om te gaan met wat er vandaag op de markt gebeurt. Het is in dat opzicht veelzeggend dat Louis Bouriez de teugels van het bedrijf overneemt. Hij is niet alleen één van de belangrijkste aandeelhouders, samen met zijn neven, hij is ook degene die – nadat hij bij grote groepen werkte, zoals Danone, Lindt, maar ook rivaal Delhaize – het supermarktnetwerk Match in Frankrijk er opnieuw bovenop geholpen heeft.