Bio-Planet, pionier in bio, is stevig gegroeid sinds het in 2001 zijn eerste winkel opende in Kortrijk. Naar aanleiding van zijn 20ste verjaardag overschouwt managing director Jan Van Holsbeke de fundamenten en de evolutie van de winkelketen die vandaag 31 winkels telt en zich wil ontwikkelen aan een ritme van 2 à 3 winkels per jaar.

Bio-Planet is een pionier in zijn soort, al was het niet eens een geweldig grote gok om in 2001 een winkel te starten die volledig gewijd was aan bioproducten. In 1999, twee jaar na de dioxinecrisis, was gezonde voeding al een belangrijk thema voor bepaalde consumenten. Colruyt Group speelde daarop in door de eerste winkel van Bio-Planet te openen in Kortrijk. Bio was nog niet iets dat in het hoofd van alle consumenten zat, maar was evenmin totaal onbekend. Bepaalde gespecialiseerde  winkelketens  hadden  al  geprobeerd het ijs te breken, Delhaize had zelfs amper enkele maanden eerder, in maart 2001, zijn concept Bio Square gelanceerd in Ukkel. Delhaize besloot niet door te zetten met het idee, maar Carrefour maakte – onder impuls van Frankrijk – van bio één van zijn steunpilaren. Bio-Planet heeft zich in de voorbije twintig jaar niet zo snel kunnen ontwikkelen als voorzien, maar één ding moet je de keten wel nageven: het bleef overeind te midden van enkele stormen. In 2014 startte de keten in Wallonië (Nijvel), gevolgd door Brussel in 2016. Vandaag is Bio-Planet nog altijd het sterkst aanwezig in Vlaanderen, maar tegelijk zet het zijn ontwikkeling in de verf. Vandaag maakt bio nog maar 5% uit van het voedingsbudget van huishoudens volgens verschillende studies, maar de markt is vandaag wel matuurder geworden.