Intermarché rondde op 4 december de overname af van de winkels van het Mestdagh-park, een proces dat op 1 januari 2023 begon. De volgende dag, op 5 december, opende het echtpaar Valérie en François Hammond één van deze verkooppunten in Geldenaken. Ze hadden de winkel in juli gekocht en volledig vernieuwd. Gondola mocht een kijkje nemen in deze innovatieve supermarkt, waar het nieuwste concept van Intermarché werd toegepast.

Valérie Vierendeels en haar man François Hammond zaten de laatste tijd niet stil. Het ondernemerskoppel runt al sinds 2015 een Intermarché in Spy, Namen. Toen ze hoorden dat 51 winkels van het Mestdagh-park een nieuwe bestemming kregen, waren ze meteen geboeid. Eén winkel sprong er voor hen uit: die van Geldenaken. “Geldenaken is onze thuis, de plek waar onze kinderen naar school gaan. Het was dus logisch dat we die winkel wilden overnemen”, klinkt het.

Valérie en François Hammond droomden al lang van een Intermarché-winkel in hun thuisbasis Geldenaken, en speelden zelfs met het idee een volledig nieuw verkooppunt te openen. De keten was immers nog niet vertegenwoordigd in de Waals-Brabantse gemeente. De concurrentie bestond er naast Colruyt, AD Delhaize en Lidl uit de voormalige Carrefour Market, die overgenomen was door Mestdagh, en uit een Match, die onlangs zijn deuren sloot. Toen Intermarché in het voorjaar van 2022 aankondigde dat het Mestdagh overnam, zagen ze hun kans. Ze lieten zich niet afschrikken door andere gegadigden en gingen ervoor. “Dit project kwam op een uitstekend moment voor ons”, merkt François op. “Met Spy hebben we een geweldige prestatie geleverd op 800 m2, maar we durfden nog groter te dromen. Op deze oppervlakte van maar liefst 1.950 m2 kunnen we de nieuwste innovaties van de keten toepassen. De nieuwe minimumoppervlakte om dat te doen ligt trouwens op 1.500 m2. Intermarché kiest voor een frisse wind in de sector, door volledig in te zetten op verse voeding. Conserven verkopen kan iedereen, maar wij gaan voor beleving met nieuwe concepten in de versafdeling. Deze zou goed moeten worden voor 60% van de omzet. We brengen volledig nieuwe dingen op gebied van pannenkoeken, soepen, sandwiches en nog veel meer.”

Bar à soupes, Intermarché Jodoigne
©

Gondola

De nieuwste snufjes van het concept

Wanneer we vragen hoe onze ondernemers tewerk zijn gegaan neemt Valérie het woord: “Nadat we de winkel in juli overgenomen hadden, schoten we meteen in actie. De commerciële afdeling presenteerde een aantal nieuwe producten die je nu in onze winkel kunt vinden en die draaien om koken en homemade: verse pizza’s, een sushibar, een verse soepbar, een stand voor verse pannenkoeken, een rotisserie, sandwiches, wraps, gesneden fruit en groenten, enzovoort. Het was zeker geen theoretische uiteenzetting: er waren workshops voorzien waar we de bereidingen konden aanleren. Bovendien werd tot in de puntjes becijferd hoeveel ruimte, tijd en geld het allemaal zou kosten en opleveren.”

Atelier crêpes, Intermarché Jodoigne
©

Gondola

Het is duidelijk dat deze diensten klanten over de streep trekken, vooral omdat dit exclusieve aanbod van hoge kwaliteit nog steeds heel voordelig blijft: een verse pizza die ter plaatse wordt bereid en belegd, voor 4,5 tot 5,5 euro, is meer dan redelijk. Tijdens ons bezoek, dat op vrijdagmiddag plaatsvond, merkten we dat het hele eet- en lunchaanbod veel klanten trok. De pannenkoekenautomaat is vooral populair bij de leerlingen van de scholen in de buurt van de winkel. En de verse soepbar is al goed voor 60 liter per dag. “We werken voorlopig enkel af maar we zouden ook echt kunnen gaan koken op onze locatie. Dat is een haalbare stap voor Intermarché-vestigingen die al enkele jaren aan assemblage doen.”

Een wereld van verschil

De Intermarché van Geldenaken ziet er trouwens geweldig uit, en met reden. In de kundige handen van Valérie en François heeft de winkel een grondige transformatie ondergaan. De oude betegeling werd vervangen, de verticale ruimte ontdaan van de valse plafonds, er werden eilanden op maat gebouwd, prototypes van koelkasten ontwikkeld in samenwerking met leverancier Exkal, laboratoria verbouwd, nieuwe broodovens geïnstalleerd ... Het was een enorm project, maar het werd met een zeldzame efficiëntie uitgevoerd, zodat de winkel op 5 december kon openen. “Ons keukeneiland is zelfs nog niet eens af: de afzuigkap moet er nog komen en de leveringstermijn daarvan bedraagt drie maanden.” Een ander element dat nog moet worden voltooid is de buitengevel, die wordt het sluitstuk van de transformatie. 

Intermarché Jodoigne
©

Gondola

Valérie en François haalden de deadline: de winkel kon weer open zoals gepland op 5 december, met de onschatbare hulp van andere vrienden-aangeslotenen. “We weten dat we op zulke dagen met zoveel dingen bezig zijn. Kunnen rekenen op mensen die het klappen van de zweep kennen is fantastisch. Je hoeft ze niets uit te leggen, ze weten wat er moet gebeuren en ze nemen initiatieven.” Die solidariteit, helemaal in de spirit van Les Mousquetaires, is wat hen zo stevig aan de keten en zijn originele werking bindt. “Wanneer mensen in het verleden over Intermarché spraken, waren ze altijd verbaasd dat zelfstandigen bereid waren om twee dagen werk op te offeren ten voordele van de groep, via het systeem van de ‘derden tijd’ . Maar wanneer je dat van binnenuit beleeft, besef je al snel dat het een geweldig systeem is, een soort van permanente kweekvijver die je helpt om te groeien.” Valérie en François hadden dit systeem al leren kennen als vaste medewerkers van het hoofdkantoor, voor ze zelfstandige uitbaters werden. De rol die ze kregen toebedeeld voor hun derden tijd is daar het rechtstreekse gevolg van. François, die vroeger aankoopdirecteur was, is nu een van de drie aangeslotenen die in hun derden tijd Delinter, de gezamenlijke aankoopcentrale van Intermarché en Cora België, leiden. Valérie, voorheen hoofd interne communicatie, onderzoek en loyaliteitsmarketing, werkt in haar derden tijd in het team dat verantwoordelijk is voor de werving en de opleiding van nieuwe leden.

Hun ambitie? Opnieuw de nummer één van Geldenaken worden

Deze zomer maakte het ondernemerskoppel kennis met hun personeel. “Eerlijk gezegd is de overgang vlot verlopen, dat zullen ze zelf beamen. Ik ga zeker niet onder stoelen of banken steken dat er oorspronkelijk aan beide kanten enige bezorgdheid heerste. Sommigen onder hen werken al 40 jaar in deze winkel en zijn er erg aan gehecht. Ze waren ongerust omdat het gestaag bergaf ging. En toen kwamen wij, met een heel nieuw plan dat weliswaar alles op zijn kop zette maar noodzakelijk was om een nieuw elan aan de zaak te geven. Onze ambitie? Opnieuw de nummer één van Geldenaken worden, punt!”

En voorlopig lijkt dat zeker te lukken want de Intermarché kende een vliegende start! Tijdens de openingsweek in december, waarin François en Valérie hun inspanningen op het gebied van communicatie en promotie opvoerden om trafiek te genereren, steeg de omzet met maar liefst 300%! Maar zelfs afgezien van dit eenmalige verkoopevenement overtreffen de eerste resultaten de verwachtingen.