Chief chocolate officer Henk Jan Beltman neemt binnen enkele maanden afscheid van Tony’s Chocolonely, het merk dat een slavenvrije cacaosector en een beter loon voor cacaoboeren nastreeft. Het wordt het vaarwel van een rebel die toonde dat je van een ethisch merk ook een hip en winstgevend bedrijf kan maken. “Ik hoop dat we een voorbeeld zijn voor vele anderen, ook in andere sectoren.”

Chief chocolate officer, zo luidt de officiële titel van Henk Jan Beltman al jaren. Hij krijgt er makkelijk een glimlach mee op het gezicht van kinderen, vertelt hij wel eens, al zou hij net zo goed ‘chief rebel’ genoemd kunnen worden. Aan het hoofd van Tony’s Chocolonely schopte hij tegen zere schenen en daagde hij veel grote bedrijven uit om hun beloften over duurzaamheid en betere arbeidsvoorwaarden in de keten eindelijk waar te maken. Dat doet hij niet voor lang meer: de woelwater van de sector verlaat op 1 oktober dit jaar het bedrijf waar hij 12 jaar voor zal gewerkt hebben. In die periode groeide Tony’s Chocolonely uit tot een bedrijf met twee werknemers naar één met zo’n 243 werknemers, dat de kaap van 100 miljoen euro omzet rondde. Het bewijs dat je met duurzaamheid ook winst kan maken, zegt Beltman, op 19 mei één van de sprekers op Gondola Day. “Alleen gaat het bedrijf nu een nieuwe fase in, waarin het nood heeft aan een internationale manager die de groei kan bestendigen en op grote schaal kan werken. Ik ben meer een ondernemer. Douglas Lamont, mijn opvolger, zet in omvang een stap terug: Innocent Drinks, dat onder de vleugels van Coca-Cola zit, heeft een omzet van om en bij een half miljard euro. Maar hij heeft altijd aangegeven dat hij het traject dat hij daar aflegde ook bij een impactbedrijf als Tony’s Chocolonely wil realiseren. Ik hoop van harte dat het hem lukt. Hoe meer we groeien, hoe meer impact we hebben.”