Hema zal voortaan zijn producten ook in andere winkelketens en webshops aanbieden. Daarvoor gaat het bedrijf samenwerken met grote retailers uit Frankrijk en Duitsland, en een Nederlandse en internationale webshop. Dat zegt CEO Tjeerd Jegen tijdens een interview met Het Financieele Dagblad.

Met de komst van Marcel Boekhoorn eind vorig jaar als de nieuwe eigenaar van Hema lijkt er een nieuwe wind te waaien door het bedrijf. De sfeer is losser en ook de leuze 'durf te ondernemen' staat nu meer centraal, zo vertelt CEO Tjeerd Jegen tijdens een interview met Het Financieele Dagblad. "Hij kent geen handrem, maar zegt “ga er gewoon voor", aldus de CEO. En die nieuwe wind wil Hema meteen doortrekken in de praktijk. Zo heeft het bedrijf beslist om voor het eerst sinds zijn ontstaan producten niet meer uitsluitend in zijn eigen winkels te verkopen, maar wil het bedrijf gaan samenwerken met internationale retailers en webshops. Een echte mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Naar verluidt zouden er al deals gepland zijn met grote spelers uit Duitsland en Frankrijk. Daarbij zou het volgens de CEO van Hema zelfs respectievelijk gaan om topvijfspeler en een topdriespeler. Verder staan er ook deals met een Nederlandse en een internationale webshop op de planning. Daarbij zou het mogelijk kunnen gaan om spelers als bol.com of wehkamp. Al wil Hema voorlopig nog niks bevestigen.

Internationale expansie via partners

Daarnaast wordt de nieuwe wind in het bedrijf ook zichtbaar in de nieuwe strategie die voortaan draait rond: investeren in thuismarkten, groeien via partners en kostenbesparingen. “We gaan versneld groeien”, vertelt Tjeerd Jegen aan Het Financieele Dagblad. “Maar doen die internationale expansie niet meer zelf. We gaan werken met zogenoemde masterfranchise-partners.” Ofwel franchisenemers die in een specifiek land meerdere winkels zullen openen. 

Dit model maakt het Hema veel gemakkelijker om op een goedkope manier te groeien en zo Hema als merk toch wereldwijd op de kaart te zetten, vervolgt Tjeerd Jegen aan de krant: “We hoeven er veel minder voor te investeren, omdat we zelf geen winkels hoeven te bouwen.” En net dat is cruciaal voor een bedrijf als Hema dat af te rekenen heeft met een hoge schuldenberg van maar liefst 750 miljoen euro. Die schulden wil eigenaar Marcel Boekhoorn maar al te graag afbouwen onder meer dankzij de verkoop van de eigen Hema bakkerijen, zo benadrukte Tjeerd Jegen nog maar eens.

Concreet zou de aftrap voor de internationale expansie in Dubai gegeven worden, waarna Oost-Europa volgt. Een derde land zou ook al gepland staan, maar daar wil de CEO nog niks over kwijt. 

Geld investeren in thuismarkten en webshop

Het geld dat Hema nu bespaart dankzij dit franchisemodel, wil het bedrijf investeren in zijn thuismarkten België en Nederland, maar ook in de optimalisatie van zijn webshop. “We hebben de afgelopen jaren onze Belgische winkels en de kleine Hema's in Nederland al omgebouwd naar ons “worlds”-model”, vervolgt Jegen. “Nu kunnen we ook de grote winkels in Nederland gaan aanpakken.”

Concreet betekent dit dat de hoge schappen en nauwe gangpaden worden ingeruild voor pronktafels en dat producten voortaan ook gegroepeerd worden in werelden als koken en beauty, aldus de krant. Die nieuwe look & feel moet klanten trouwens meer aansporen om impulsaankopen te doen.