De Groep louis delhaize verkoopt de Franse tak van de supermarkten Cora en Match aan Carrefour. De waarde van de transactie wordt op 1,05 miljard euro geschat. 

Carrefour versterkt zijn marktpositie in Frankrijk. Het neemt de Franse tak van Cora en Match over. De twee ketens zijn goed voor respectievelijk 60 hypermarkten en 115 supermarkten, een omzet (exclusief belastingen) van 5,2 miljard in 2022 en 24.000 jobs. Carrefour zegt dat het winkelnetwerk van de twee ketens “zeer complementair” is met het eigen netwerk. Cora en Match zijn sterk aanwezig in de regio’s Grand Est en Nord de la France, waar Carrefour minder vertegenwoordigd is. De gemiddelde winkeloppervlakte bij Cora is 9.600 m2, bij Match is dat 1.600 m2. Tegelijkertijd heeft vastgoedpoot Carmila, waarin Carrefour een belang van 36% heeft, een akkoord bereikt met de louis delhaize-groep over de overname van hun belang van 93% in Galimmo, dat 52 winkelgalerijen bezit die grenzen aan Cora-winkels en ook de Belgische winkels van Cora bezit. Volgens onze informatie gaat het enkel over het winkelpark van Galimmo in Frankrijk.

Carrefour laat in een persmededeling weten dat de integratie van de winkels van Cora en Match synergiemogelijkheden bieden die vanaf drie jaar na de overname geschat worden op 110 miljoen euro EBITDA op jaarlijkse basis. Volgens de groep zal de helft hiervan te danken zijn aan het optimaliseren van commerciële prestaties: het ontwikkelen van omnichannel, het optimaliseren van non-food activiteiten, het vergroten van het gewicht van het eigen merk, logistiek en inkoopsynergieën. De andere helft zal voortkomen uit het samenvoegen van distributiekosten, inclusief inkoop buiten de detailhandel en marketing- en reclame-uitgaven.

Alex Bompard, CEO en voorzitter van Carrefour Group: “Met de overname van de merken Cora en Match kondigt Carrefour zijn eerste grote overname in Frankrijk in meer dan twintig jaar aan en consolideert het zijn leiderschap in de voedingsdistributie op de thuismarkt. (…) Deze transactie toont ook aan dat we in staat zijn om onze externe groeistrategie voort te zetten door middel van gerichte overnames die marktaandeel en synergieën zullen genereren, dankzij de transformatie die we 6 jaar geleden hebben doorgevoerd en de kracht van onze balans.” De overname wordt normaal gezien in de zomer van 2024 voltooid, mits goedkeuring door de Franse mededingingsautoriteit. Het is niet duidelijk of de winkels van Cora en Match onder eigen naam zullen verdergaan, maar het lijkt alsof ze op termijn onder de naam Carrefour zullen opereren, gezien het met het eigen huismerk een krachtig wapen heeft.