Steeds meer Belgen steken de Franse grens over om hun inkopen te doen. In de eerste drie maanden kochten ze voor bijna 70% meer in Frankrijk, waar de overheid allerlei maatregelen nam om levensmiddelen goedkoper te maken. 

Aankopen doen in het buitenland is populair. In het eerste kwartaal van dit jaar groeiden de buitenlandse aankopen met 43,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vooral Franse supermarkten profiteren daarvan, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK en handelsfederatie Comeos. Belgen winkelden er voor 69,2% meer dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Op de totale grensaankopen van 688 miljoen euro ging er 423 miljoen (61%) naar Frankrijk. Het gaat om mensen die fysiek naar Franse winkels trekken, online aankopen zitten niet in de cijfers. Ook uit cijfers van Gondola Academy bleek onlangs dat grensaankopen nog altijd geliefd zijn. Vooral de verschillen met Frankrijk bleken over de hele lijn groot, in tegenstelling met Nederland, waar het verschil veel minder uitgesproken is en per categorie moet bekeken worden.

De Franse overheid nam verschillende maatregelen om levensmiddelen goedkoper te maken. Onze zuiderburen kennen geen automatische loonindexering, waardoor duurdere voeding bij de gemiddelde Fransman zwaarder doorweegt dan bij ons. De overheid besloot daarop in te grijpen en de prijzen te verlagen. Belgen die naar Frankrijk gaan, profiteren op die manier van de loonindexering in eigen land én van de lagere voedingsprijzen over de grens. In vergelijking met 2019 steeg de waarde van de grenshandel met 42%, van 297 miljoen euro naar 423 miljoen euro. België bereidt een fiscale hervorming voor die wellicht weinig impact zal hebben op grensaankopen. Bedoeling is vooral consumenten meer voor gezonde voeding te laten kiezen.