Unilever neemt het Britse Pukka Herbs over. De levensmiddelenproducent is in de theesector reeds actief via Lipton en PG Tips. Met deze zet breidt de groep uit naar biologisch en ethisch geteelde kruidentheeën.

Pukka Herbs is al sinds 2001 op de markt. Het bedrijf noteert een jaaromzet van omgerekend 33 miljoen. Met 30% groei per jaar is het volgens de Euromonitor van 2016 het snelst groeiende biotheebedrijf ter wereld.

De vraag naar traditionele thee is fors stijgende: wereldwijd werd vorig jaar 2,9 miljoen thee verbruikt, tegen 1,6 miljoen ton in 2002. De grootste verbruikers zijn China, India en Pakistan. In de Westerse wereld, daarentegen, krimpt de vraag. In het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, toch in Europa het theeland per uitstek, daalde in diezelfde periode het verbruik van 111.000 tot 90.000 ton. Vooral de jeugd toont minder interesse.

De vraag naar kruiden-, fruit- en groene theeën groeit daarentegen wel fors, niet alleen in het Westen, maar ook elders in de wereld. Volgens Unilever is de wereldwijde omzet voor deze theeën 1,6 miljard. Door deze overname kan de groep dus meesurfen op deze trend. In het VK heeft Pukka een marktaandeel van zo'n 20% in die theesoorten.

De oprichters van Pukka Herbs, Sebastian Pole en Tim Westwell, zeggen dat de beslissing om in te gaan op het bod van Unliver stoelt op twee elementen: schaal en duurzaamheid. “Unilever is een leider op sociaal- en duurzaamheidsvlak en de groep heeft de principes van Pukka Thee omarmd. Pukka blijft 100% biologisch en ‘fair trade’. Ook na de overname zal 1% van de verkoop gaan naar caritatieve milieu-initiatieven”, zegt Pole.