Het gloednieuwe semi-automatisch magazijn van Delhaize in Ninove zal pas begin 2019 operationeel zijn. Dat is een jaar later dan voorzien. Volgens De Tijd zijn er technische problemen opgetreden.  Volgens de woordvoerder van Delhaize zijn er geen structurele problemen opgetreden, maar wordt er momenteel met de leverancier van de technologie gesproken over de aanpak en de te implementeren technologie.

Volgens De Tijd zouden Delhaize en zijn Amerikaanse technologiepartner Dematic er niet in slagen om het IT-systeem van het grotendeels automatisch magazijn goed te laten werken. Door die automatisering kunnen grotere goederenstromen verwerkt worden met minder personeel. Ook kunnen de producten sneller in- en uit geladen worden.

“Wij hebben inderdaad een jaar vertraging opgelopen, maar dat is aan een combinatie van factoren te wijten. Het is een vrij technische discussie. Het komt erop neer dat we eerst de systemen dieper willen finetunen voor het dc operationeel wordt. Sinds de start zijn nieuwe technologieën op de markt gekomen en we zijn in discussie met de leverancier over de aanpak. Als dat vertragingen veroorzaakt: het zij zo”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.

Zekerheid

“We zijn bereid om de kelk tot de bodem te ledigen. We willen zeker zijn dat de systemen voor de volle 100% goed werken voor het distributiecentrum operationeel wordt. Het heeft geen zin om een installatie in gebruik te nemen als er nadien nog aan gesleuteld moet worden”, zegt hij.

Delhaize investeert 143 miljoen euro in het nieuwe distributiecentrum, waarin FMCG-goederen met een hoge rotatie worden opgeslagen. Het wordt gebouwd op een bestaande site, naast een dc dat vandaag voor dranken wordt ingezet. Van het nieuwe gebouw zullen onder meer ontbijtproducten, koekjes, deegwaren, sauzen, toiletpapier, keukenpapieren en luiers naar de 700 winkels vertrekken.

 “Met het semi-automatisch magazijn willen we sneller kunnen reageren op de vraag. Ook is door een snellere bevoorrading minder plaats nodig in de opslagruimtes van de winkels”, zegt Dekelver.

“Geen lege rekken”

De Tijd schrijft ook dat Delhaize al lang kampt met logistieke problemen. Dat leidde het afgelopen jaar tot lege rekken in de winkels, vernam de krant uit vakbondskringen. Maar dat ontkent de woordvoerder ten stelligste. “Dat is volledig uit de lucht gegrepen”, zegt hij.

Wel bevestigt hij dat er langer dan voorzien met externe logistieke dienstverleners moet gewerkt worden. “Een gedeelte van het huidige magazijn is voor de bouwwerf opgeofferd, maar die logistieke activiteiten zijn overgeheveld naar een aantal externe partners. Die zullen voor ons gewoon blijven werken tot het dc operationeel is”. Onder andere daardoor zal het kostenplaatje van het nieuwe distributiecentrum dus een pak hoger zijn dan 143 miljoen.