Nedcargo opent in mei 2017 een mega-distributiecentrum (DC) in Willebroek. Het zal vooral dienen voor de distributie in de hele Benelux van duurdere producten als wijn, likeuren en specifieke A-merken. Omdat het voor de binnenvaart bereikbaar is, zal het zich ook richten op de importeurs van levensmiddelen zoals rijst, zaden en andere agrarische grondstoffen.

 

De Nederlandse groep Nedcargo (ex-Van Uden), dat eind vorig jaar uitbreidde naar België via de overname van levensmiddelen-, retail- en FMCG-logistieker Eurobrokers, heeft zopas een contract gesloten met MG Real Estate voor de bouw van een distributiecentrum op het industriepark De Hulst aan het Zeekanaal Brussel-Willebroek. Het wordt 40.000 m² groot, met een optie op tot uitbreiding tot 60.000 m2 in 2019. Ook Decathlon startte daar onlangs met de bouw van een Benelux-DC.

 

Vandaag beheert Nedcargo in de Benelux een voorraad van 250 miljoen kilogram levensmiddelen. Jaarlijks worden 3 miljard kilogram verdeeld naar de verschillende supermarktketens, groothandels, speciaalzaken en horeca. Via deze kanalen eindigen dagelijks 34.000 verschillende producten bij de 32 miljoen consumenten in de Benelux. Naar eigen zeggen is het bedrijf de grootste distributeur van (houdbare) levensmiddelen van de Benelux geworden.

 

Benelux wordt één levensmiddelenmarkt

Volgens Roderick De la Houssaye, CEO en mede-eigenaar van Nedcargo, zien de producenten van levensmiddelen de Benelux steeds meer als één markt. “Het centraliseren van de voorraad op Benelux-niveau is dan ook een steeds vaker gekozen oplossing”.

Nedcargo kiest dus voor Willebroek, tussen Antwerpen en Brussel, als vestigingsplaats van haar Benelux-DC voor de duurdere producten als wijn, likeuren en specifieke A-merken. Deze keuze is ingegeven door het feit dat voor deze producten, het zwaartepunt zuidelijker in de Benelux ligt.

Daarnaast is deze plek goed voor producten van overzeese import. “Het ligt aan het zeekanaal, zodat we een binnenvaartdienst direct op het DC kunnen starten. Dat opent ook nieuwe markten: zo kunnen we onze diensten aanbieden aan bijv. importeurs van levensmiddelen zoals rijst, zaden en andere agrarische grondstoffen. Wij zullen voornamelijk concurreren met de locaties in de zeehavens, waar deze producten traditiegetrouw behandeld en opgeslagen worden”, zegt Diederik Antvelink, mede-eigenaar van Nedcargo. Het huidige distributiecentrum van (ex-)Eurobrokers in Relegem zal sluiten, maar dat in Zellik blijft open.

 

Minder via de groothandel

Volgens Jurgen Mook, directeur Logistiek, is de nieuwe vestiging in Willebroek ook een onderdeel van de strategie van Nedcargo om de fijnmazige logistiek weer in eigen hand te nemen. “Wij voelen dat de klanten steeds meer kleinere leveringen rechtstreeks naar de kmo’s willen, i.p.v. via de groothandelkanalen. Wij besteedden dit werk vandaag uit aan kleinere partijen, maar dan heb je de servicegraad niet onder controle. Afgelopen jaar zijn we weer in eigen beheer de hele Randstad gaan bevoorraden en langzaam breiden we dit uit tot heel Nederland en via Willebroek ook heel België”, zegt hij.

Meer binnenvaart

Het DC zal ook opmerkelijk zijn omdat het voor de binnenvaart bereikbaar is. “Dit is een onderdeel van onze strategie om de levensmiddelenvoorraden te clusteren in multimodaal ontsloten DC’s”, aldus Frank van Steijvoort, directeur Nedcargo België.

“De ligging naast een terminal aan het zeekanaal maakt het een geweldige duurzame logistieke locatie gezien de aan- en afvoer per binnenvaart kan gebeuren en er dus een extra slag geslagen kan worden wat betreft milieuprestaties,” klinkt het verder.

Alphen aan den Rijn volgende stap

Naast de plannen in Willebroek is NedCargo ook in afrondende fase om een levensmiddelen-DC in Alphen aan den Rijn (Nederland) te bouwen. Ook dit gebouw komt er direct naast een binnenvaartterminal. Daar zullen levensmiddelenvoorraden beheerd worden voor kleinere leveringen in de Randstad. In de toekomst zal heel Nederland van daaruit bediend worden.