Koekjesbedrijf Lotus Bakeries heeft een enorm sterk halfjaar achter de rug. De speculooskoekjes en -pasta kenden een mooie groei en ook de overgenomen Britse ‘gezonde tussendoortjes’ doen het goed.

Tijdens het eerste semester van dit jaar groeide de omzet van Lotus Bakeries met 31,1% (14% zonder overnames) tot 256,4 miljoen euro. De rentabiliteit groeide nog sterker, euro een toename van de recurrente bedrijfscashflow met 39,3% tot 52,6 miljoen euro en een nettoresultaat van 30,8 miljoen euro.

Voornamelijk de sterke groei van Lotus speculoos en speculoospasta ligt aan de basis van deze mooie cijfers. De strategie om speculoos verder te internationaliseren werd consistent verdergezet en leidde tot successen in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Europa. De VS  is ondertussen zelfs al het grootste speculoosland voor Lotus, met een verwacht jaarvolume van bijna één miljard koekjes (!). Ook in de thuismarkten België, Nederland, Frankrijk, en het Midden-Oosten ging de vooral de smeerpasta er sterk op vooruit. 

CEO Jan Boone geeft aan verheugd te zijn met de resultaten en de ontwikkelingen van de afgelopen periode: “De resultaten van de eerste jaarhelft overtreffen ook mijn verwachtingen. Ik ben vooral zeer trots dat we zo sterk blijven groeien met ons kernproduct."

 

Naturlijke koekjes 

Maar ook de bedrijfstak 'Natural Foods', die ontstaan vorig jaar ontstaan is door overnames, leverde een bijdrage. Lotus nam in 2015 de Britse merken Nākd & Trek en BEAR & Urban Fruit over, allen merken die gezonde en natuurlijke tussendoortjes produceren. Een goede zet, blijkt nu. De omzet in 'Natural Foods' is in vergelijking met vorig jaar met ruim 25% verder gegroeid, en maakt ondertussen al 15% van de totale Lotus-omzet uit. De merken blijven dus groeien op de thuismarkt, maar zullen ook meer geïnternationaliseerd worden door Lotus. Zo zullen Nākd en BEAR dit najaar op de Belgische markt geïntroduceerd worden.