Voor de geplande networking cocktail, stonden er op het menu van Gondola Day nog drie experten die in een plenaire sessie van hoog niveau hun kijk op de markt gaven. Verslag van een uitzonderlijke sessie!

 

Leffe kaas: gesmaakte cobranding tussen Savencia en AB InBev

Na de korte koffiepauze ging alle aandacht naar Leffe Kaas (Pavé à la Leffe), de gesmaakte samenwerking tussen kaas- en zuivelgroep Savencia en AB InBev. “Co-branding met een multinational is niet evident”, zei Philippe Mallard, commercieel directeur bij de Groupe Savencia, over die samenwerking. “Op zich was het makkelijk, maar het is wel een proces dat twee jaar in beslag genomen heeft. Het product past in hetgeen we met de twee bedrijven mee bezig zijn, dat was crucial. De kaas wordt gemaakt met melk die vermengd is met Leffe, waardoor de kaas tot in het hart doordrongen is van de (subtiele) biersmaak.” AB InBev zocht een solide partner, aldus Mallard. En die vonden ze in Savencia. “De kaas wordt gemaakt in Passendale. Ze hebben gekeken naar onze productie, processen en onze duurzaamheid. Nu is er de lancering geweest in België, binnenkort ook in Nederland en in de rest van de wereld. Het belangrijke is dat we nieuwe consumenten aanspreken. We kannibaliseren geen andere producten van Passendale.”

Didier Navette, marketing manager bij marketingbedrijf HighCo, legde uit dat het product bekend gemaakt werd met veel persaandacht en affichage – digitaal en op papier. “We kozen er bewust voor om geen televisiecampagne te doen, maar via digitale media en mond-tot-mond reclame. We wilden zo authentiek mogelijk blijven. Door de aanwezigheid op verschillende sociale media hopen we dat mensen er spontaan over spreken en dat het een talkable brand wordt. De fanbase van het merk kreeg een e-coupon per e-mail. Er is ook een horecabonnetjesboek, om ook de horeca te activeren om het product aan te bieden en te promoten. We hebben een nieuw merk gecreëerd, dat is niet eenvoudig. Dat heeft tijd nodig. Maar het loopt voor alle duidelijkheid heel goed.”

 

Damien Nicolas (Mec Global): “We willen de consument op alle schermen volgen”

Damien Nicolas van media agency Mec Global nam daarna plaats in het voetlicht. Hij had het over Artificiële Intelligentie, machine learning en voorspellende marketing. “Wat wij willen doen, is het leven van de consument makkelijker maken. Logistieke bedrijven zijn daar belangrijk bij, zij worden steeds meer concurrent van ons, omdat ze weten waar mensen wonen en werken en welk mediagedrag ze vertonen.” Mec Global is bezig met een project waarbij het consumentengedrag op verschillende schermen gevolgd wordt. “We willen een algoritme creëren dat duidelijk maakt waar de digitale consument mee bezig is en hem op alle schermen bereiken. We werken daarvoor samen met 33 universiteiten, waaronder UGent, ULB, VUB, Mons en de universiteit van Oxford. We zien ook toekomst in humanoïde robots die deel uitmaken van het huishouden, informatie over het gezin verzamelen en synchroniseren met smartphones. Op die manier moeten we aan voorspellende marketing kunnen doen, producten kunnen aanbieden wanneer ze die nodig hebben en aan in home reclame doen.”

 

Brian Mayne: “Verandering is een opportuniteit”

Ter afsluiting van Gondola Day 2017 stond een ietwat vreemde eend in de bijt op het programma: Brian Mayne, zigeunerzoon en selfmade man die kwam vertellen over Goal Mapping, zijn formule voor duurzaam succes, en het belang van de juiste attitude. Hij vertelde over hoe zijn vader als rondtrekkende kermisbaas zag dat de wereld snel aan het veranderen was en dat hij zich daar moest aan aanpassen.

“Verandering is altijd een opportuniteit. Veel mensen zijn er bang voor. Ze houden niet van de onzekerheid die ermee gepaard gaat. Maar het is zoals met de wind: je kan hem niet controleren, maar je kan er wel je zeilen op afstemmen. Ik heb het zelf meegemaakt: ik opende op mijn achttiende een discotheek, maar zag mijn publiek verdwijnen door de opkomst van ClubMed: jongeren konden daar gaan feesten terwijl ze zeker waren van lekker weer. Op mijn 29ste was ik alles kwijt: mijn huwelijk, mijn zaak, mijn leven. Ik had 1 miljoen pond schulden. Ik bleef even bij de pakken zitten, maar daarna ben ik recht gekrabbeld. Ik heb mezelf één jaar lang verplicht positief te denken, om te zien wat het gaf. Het werkte. Het betekent niet dat je met je kop in de wolken loopt, wel dat je een positieve attitude hebt. Los daarvan moet je ook doelen hebben, zodat je weet welke richting je uit moet. Daarom moet je jezelf de volgende zeven vragen stellen: wat wil je, welke doelen hebben prioriteit, hoe kan ik mijn doel visualiseren, wat is mijn motivatie, wat is mijn timing, hoe moet ik het doen en wie kan me helpen mijn doel te realiseren. In de huidige context, waar technologie voortdurend verandert, is het veel belangrijker om de juiste attitude te hebben dan de juiste skills en vaardigheden. Die laatste veranderen vandaag zowat om de drie jaar. Wie wil overleven, moet weten waar hij naar toe wil.”