Nu het fipronil-schandaal is gaan liggen en tegelijk de kweekomstandigheden van kippen nog steeds onder de loep liggen, kondigt Delhaize aan dat tegen 2020 geen enkel ei meer van kooikippen in de rekken zal liggen.

Delhaize past zijn eierenaanbod aan. De supermarkt schakelde al in januari 2007 over op een aanbod met enkel maar scharreleieren, vrije uitloop-eieren en biologische eieren. Het was een manier om te anticiperen op de Europese richtlijn die legbatterijen verbiedt vanaf 2012. Door geen eieren uit dat systeem aan te bieden, moedigde Delhaize de sector aan om een scharrelstal te voorzien waarin kippen vrij kunnen rondlopen. Nu tolereert Delhaize ook geen kooi-eieren meer in haar assortiment huismerken. Van de meer dan 7.000 huismerkproducten van Delhaize zijn er in totaal ongeveer 1.200 producten die eieren bevatten.

In de afgelopen jaren heeft Delhaize al voor 68 % van de producten de garantie gekregen van de leveranciers dat ze geen kooi-eieren meer bevatten. Voor de overige 32 % van de desbetreffende producten is het proces ook al opgestart waardoor Delhaize hoopt om al voor 2020 haar engagement waar te maken om het gebruik van kooi-eieren in verwerkte producten definitief af te voeren. Delhaize wil hiermee haar rol in het verbeteren van het dierenwelzijn herbevestigen en hoopt dat ze hiermee ook andere actoren in de retailsector kan inspireren. GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch juicht de beslissing toe: "Dit is een voorbeeld voor de retailsector in binnen- en buitenland.” 

Andere retailers hebben elders dezelfde beslissing genomen. Het gaat om Lidl dat niet langer verwerkte producten van zijn eigen merk verkoopt tegen 2020 in Frankrijk en tegen 2025 wereldwijd. Dat verschillende retailers maatregelen nemen tegen batterijkweek komt doordat er een groter bewustzijn is bij een groot deel van de consumenten. Dat heeft onder meer te maken met verschillende video’s die de kweek van batterijkippen aanklagen, die op sociale media circuleren.

Ook in België is Delhaize niet de eerste retailer die zo’n beslissing neemt. Eind 2012 engageerde Colruyt zich om alleen nog maar scharreleieren en vrije uitloopeieren te gebruiken voor bewerkte producten van zijn huismerk. In totaal gaat het om meer dan 1.000 producten. “We konden gelukkig rekenen op de samenwerking van talrijke leverancieers”, aldus de groep. “Begin 2013 was het doel bereikt voor 95% van onze producten. In 2015 liep dat op tot meer dan 99%. De resterende producten bevatten verwaarloosbare hoeveelheden eieren.