Om kinderen meer aan te sporen om fruit en groenten te eten, lanceert Delhaize haar ‘tovergroentjes’. Dankzij magische namen en ludieke verpakkingen hoopt de retailer om de gemiddelde groenteconsumptie bij kinderen te verhogen en zo een evenwichtigere voeding te stimuleren. 

Slechts 5% van de Belgische bevolking eet dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550 gram fruit en groenten per dag. Kinderen en jongeren scoren daarbij het laagst: in de leeftijdscategorieën 6-17 jaar eet haast niemand dagelijks genoeg fruit en groenten. De gemiddelde groenteconsumptie bij kids tussen 6 en 13 jaar ligt bijvoorbeeld slechts op 100g, terwijl de aanbevolen hoeveelheid tussen de 250g en 300g ligt. Een alarmerende vaststelling. Om de dagelijkse strijd tegen de ‘vieze veggies’ vaarwel te zeggen, bedacht Delhaize daarom de ‘tovergroentjes’. Met een beetje magie en verbeelding wil Delhaize ouders helpen om hun kids warm te maken voor groenten en wil het de kleintjes blijven stimuleren om te kiezen voor evenwichtigere voeding. Want jong geleerd, is oud gedaan, klinkt het bij de retailer. 

Deze campagne kadert perfect binnen de nieuwe strategie van Delhaize ‘Mee met ’t leven’: de retailer wil hiermee tonen dat ze dicht bij haar klanten staat en een antwoord biedt op de dagelijkse uitdagingen waarmee klanten worden geconfronteerd. Toch is het niet de eerste keer dat de retailer inzet op een gezondere levensstijl. Zo lanceerde het bedrijf bijvoorbeeld al de suikerontduikers, die ervoor zorgen dat er minder suiker in tal van Delhaizeproducten te vinden zijn. Of introduceerde het de GoodCook workshops in scholen die kinderen op een speelse manier in contact brengt met gezonde voeding en seizoensgebonden producten. Daarnaast zijn de VitaMinis-actie al twee jaar lang een groot succes bij kinderen. 

Magische namen

"“Ik lust dat niet", iets wat vele ouders wellicht bekend in de oren klinkt. Het is dan ook niet altijd even makkelijk om kleine kinderen groenten te laten proeven. Toch kan een beetje fantasie en verbeelding helpen want die hebben kinderen in overvloed. Daarom heeft Delhaize beslist om de naam van sommige groenten te veranderen in een ‘magische’ naam. Groenten zijn dan ook ‘magisch’: ze dragen bij tot een evenwichtige voeding en zijn de smaakmakers van talrijke gerechten", legt de retailer uit.

Vanaf 9 april zullen klanten dan ook geen wortelen meer terugvinden maar wel ‘oranje raketten’ of gaat witloof voortaan als ‘drakentanden door het leven’. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de twaalf groenten die een magische make-over krijgen en er gedurende een tiental weken zullen uitzien als tovergroentjes. De nieuwe tovernamen klinken als volgt: schatkistjes (paprika's), feeëndekentje (ijsbergsla), clownsneus (tomaten), kikkerski’s (prinsessenboontjes), drakentand (witloof), oranje raketten (wortelen), mini meteorieten (krielaardappeltjes), indianen kano’s (aubergine), trollenknotsen (courgette), kaboutertrompet (oesterzwam), frisbees voor elfjes (komkommer) en elfen glijbanen (witte selder).

 

Tovergroentjes voor en door kinderen

Voor de naamkeuze is Delhaize te rade gegaan bij enkele scholen. "Kinderen hebben hun verbeelding de vrije loop kunnen laten: ze hebben inspiratie geput uit magische verhalen, sprookjes en verhalen van trollen en druïden. Door groenten op een leuke en creatieve manier voor te stellen, wil Delhaize kinderen stimuleren om makkelijker en sneller minder geliefde smaken te ontdekken. We hebben dan ook bewust gekozen voor gangbare groenten, die in het dagdagelijkse leven vaak worden gebruikt", klinkt het. Toch kiest de retailer niet alleen voor ludieke namen,  maar krijgt ook de verpakking een make-over. Op die manier kunnen ouders hun kinderen reeds tijdens het doen van hun boodschappen betrekken bij het kook- en eetproces.

Om deze actie extra in de kijker te zetten, voorziet Delhaize bovendien interessante kortingen: zo zijn de twaalf tovergroentjes aan 2de tegen de helft van de prijs en dit van 12 april 2018 tot 25 april 2018.

1 jaar gratis fruit en groenten

Delhaize bedacht al namen voor twaalf tovergroentjes maar doet nu een beroep op de verbeeldingskracht van haar klanten en kideren om er nieuwe te verzinnen: "wie een betoverende naam bedenkt voor een nieuwe tovergroente maakt kans op 1 jaar gratis fruit en groenten". Ideeën kunnen online ingestuurd worden via meemetmijnleven.be of de Facebook-pagina van Delhaize. Ook in de winkel kunnen ouders of kids deelnemen: suggesties kunnen gedeponeerd worden in de inzameldoos, op de rode tafel in de fruit- en groenteafdeling.