Colruyt Group investeert in gepersonaliseerde voeding door zich aan te sluiten bij het internationale consortium ‘Personalised Nutrition and Health’. Dankzij die multidisciplinaire samenwerking tussen voedings-en technologiebedrijven hoopt de retailer zijn voeding beter te kunnen afstemmen op de persoonlijke behoefte van consumenten. Dat meldt De Tijd.

Colruyt Group heeft zich, via zijn dochteronderneming SmartWithFood, aangesloten bij het internationale consortium ‘Personalised Nutrition and Health’, dat onder leiding staat van het TNO, de Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek, en de Wageningen University & Research, dat gespecialiseerd is in landbouw en voeding. Verschillende bedrijven als Jumbo, Philips, Albert Heijn, FrieslandCampina enzovoort, die lid zijn van het consortium, delen hun kennis via precompetitief onderzoek, zo meldt De Tijd. En net die kennisuitwisseling is cruciaal. ““We nemen deel omdat gepersonaliseerde voeding voor Colruyt Group een belangrijk innovatiethema is”, vertelt Ignace de Nollin, business manager van SmartWithFood, aan De Tijd. "In het consortium kunnen we multidisciplinair samenwerken met partners in verschillende onderzoeken, om een holistisch beeld te krijgen. Het gaat er onder andere over de rol van sensoren en trackers en van bloed- en DNA-analyses, om op basis van individuele biologische data tot gericht voedingsadvies te komen. We willen zo vooral voeling hebben met mogelijke scenario’s die op de markt kunnen komen”.

SmartWithFood-app

Het is niet de eerste keer dat SmartWithFood inzet op gepersonaliseerde voeding. Begin 2017 lanceerde het bedrijf zijn SmartWithFood-app, een appicatie die werkt als een praktische lifestyle-assistent. De gebruiker moet eenmalig zijn voedingsprofiel invullen en aanduiden of de app rekening moet houden met intoleranties of een specifieke levensstijl (vegetarisme, veganisme,...). Daarnaast kan de consument nog meer dan 200 ingrediëntenvoorkeuren of –vereisten aangeven. Vervolgens scant de consument simpelweg de productbarcodes van huismerken én nationale merken. De app toont dan in een oogopslag of het gescande product matcht met één of meer persoonlijke voedingsprofielen en stelt ook alternatieven voor. De SmarthWithFood-app herkent nagenoeg alle producten in de winkels van Colruyt, Bio-Planet, OKay en ook het Colruyt Group-assortiment bij de aangesloten Spar-winkels. En die lijst zou in de toekomst nog wel eens uitgebreid kunnen worden met andere winkels, klinkt het bij de Nollin. 

“‘We zijn 2,5 jaar geleden gestart met de ontwikkeling. We werken eraan met een multidisciplinair team: van diëtisten over voedingsexperts tot data-specialisten. Op basis van wetenschappelijke informatie bouwen we een digitale brug tussen de klant en de voeding die het best bij zijn doelen past”, verduidelijkt de Nollin aan de Tijd. Met deze app wil Colruyt Group vooral meer transparantie geven over zijn producten, al biedt de app volgens de Nolin nog heel wat andere mogelijkheden. "Eén van mijn dromen is dat de dokter, of een andere specialist, in de toekomst in je app ingeeft wat je idealiter zou moeten consumeren om gezond te zijn", aldus de Nollin in De Tijd. 

CuliScan

Naast de SmartWithFood-app,  ontwikkelde het bedrijf ook de CuliScan-app om klanten op basis van recepten, gepersonaliseerd voedingsadvies te geven. "We testten de app nog volop’" zegt Ignace de Nollin. "Hij werkt al voor 80 à 90%, maar we willen vooral leren van klanten die hem gebruiken. Eerst neem je een foto van de ingrediëntenlijst van een gerecht uit eender welk kookboek. Die ingrediënten, zoals bijvoorbeeld pasta of aardappelen, zijn generisch en houden dus geen rekening met persoonlijke gevoeligheden, zoals een glutenprobleem. De scan zorgt er opnieuw voor dat we de juiste producten uit ons assortiment kunnen koppelen aan je persoonlijk profiel"; besluit de Nollin in De Tijd.