Colruyt Group zet sterk in op bio en ondersteunde daarom maatwerkbedrijf De Lochting tijdens de financieel zware omschakelingsperiode naar bio. Daardoor slaagde het bedrijf erin een biocertificaat te behalen voor 20ha extra landbouwgrond, waardoor z’n bio-areaal met 1/3de toenam. Colruyt Group zag de verkoop van bio-producten op zijn beurt sneller toenemen dan bij de rest van de markt. 

In 2017 groeide de verkoop van bio-producten in de winkelformules van Colruyt Group met zo’n 8%. Dat is volgens de groep “aanzienlijk sneller” dan de markt die een stijging met 6% optekende. De groei is voor het grootste deel te danken aan Bio-Planet en Colruyt. Maar ook de online verkoop en de verkoop via de buurtsupermarkten van de groep zitten in de lift. Om de verkoop van bio-producten te blijven boosten, gaat Colruyt Group nog een stapje verder en wil het actief participeren in de ontwikkeling van lokale bio-landbouw.

Financiële ondersteuning tijdens omschakelingsperiode

In dat kader heeft de retailer er bewust voor gekozen om bio-landbouw- en maatwerkbedrijf De Lochting uit Roeselare tijdens zijn omschakelingsperiode naar bio financieel te ondersteunen. Op vraag van De Lochting, begin 2016, garandeerde Colruyt Group de afname van het product in omschakeling tegen een hogere aankoopprijs om de financieel moeilijke overgangsperiode te overbruggen.

De groep nam de voorbije jaren een aantal “groenten in omschakeling” van De Lochting af, waaronder koolrabi, bladpeterselie, rode biet, kastanjepompoen en winterpostelein. Die kwamen vervolgens onder de merknaam Boni Selection (met de vermelding in omschakeling) in de rekken bij Colruyt, OKay, OKay Compact, Spar Colruyt Group en via Collect&Go. Uiteindelijk zag het maatwerkbedrijf zijn verkoop via Colruyt groep in 2 jaar tijd verdubbelen.

De grote kost van de omschakeling van traditionele naar bio-landbouw is een belangrijke hindernis voor de groei van bio-landbouw in ons land. Het duurt immers 2 à 3 jaar voor een landbouwer, die beslist om om te schakelen naar bio, het bio-certificaat krijgt. Gedurende die omschakelingsperiode moet de landbouwer op biologische wijze telen maar krijgt hij nog niet de marktprijs voor het bio-product. Dat Colruyt Group dan ook bewust besliste om financiële hulp te bieden, is van groot belang voor lokale landbouwbedrijven als De Lochting.

Vandaag is de overgang quasi voltooid. Dankzij deze unieke samenwerking slaagde De Lochting erin een biocertificaat te behalen voor 20 ha extra landbouwgrond, waardoor het z’n bio-areaal met 1/3de zag toenemen. Vanaf begin juli zullen de eerste volwaardige bio-groenten met Europees bio-label dan ook in de winkelrekken van Colruyt Group terug te vinden zijn. En dat is iets waar ook Colruyt Group een graantje van kan meepikken. “Dankzij onze samenwerking met De Lochting verhoogden wij ons aandeel bio-groenten uit eigen land met 20%,” aldus Rony Neufkens, hoofd aankoop groenten bij Colruyt Group.

“Colruyt Group investeert al meer dan 20 jaar actief in het aanbod van bio-producten in haar supermarkten. De samenwerking met De Lochting, die zo’n 15 jaar geleden van start ging, groeide uit tot een hecht partnerschap dat ons toelaat om meer lokale bio-producten in onze winkelrekken te leggen en het aanbod en volume zeer goed af te stemmen op de vraag van onze klanten en de seizoenen’, verduidelijkt Rony Neufkens. “Het partnerschap biedt De Lochting meer financiële zekerheid en mogelijkheid tot groei, Colruyt Group een blijvend kwalitatief bio-aanbod en het maakt de consumenten bewuster van de rijkdom van onze lokale bio-teelt en de inspanningen die een omschakeling vergt”.

Sociale tewerkstelling als extra troef

Dat Colruyt Group speciaal voor De Lochting koos, is niet toevallig. Het bedrijf focust namelijk niet enkel op bio, maar biedt ook kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

“De waarden van De Lochting stemmen op dat vlak overeen met die van Colruyt Group”, klinkt het bij de groep. De combinatie tussen bio-landbouw en sociale tewerkstelling is volgens Dirk Lammertyn, directeur van De Lochting, bovendien een extra troef: "25 jaar geleden startten we met een lokale moestuin, ook ‘lochting’ genoemd in het West-Vlaams, en vandaag hebben we meer dan 50 ha landbouwgrond en stellen we 150 mensen tewerk. Colruyt Group is meer dan een klant, maar een partner die vanuit zijn invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen helemaal spoort met de manier waarop wij een bedrijf met een hart voor mens en natuur willen zijn.”

Meer referenties

Afgelopen jaar wist Colruyt Group het assortiment Boni Selection Bio met 15% te doen stijgen tot zo’n 280 referenties in totaal.

Daarnaast heeft de retailer ook de ambitie om 50 Bio-Planet-winkels te openen in België. Die verkoopt maar liefst 6.000 bio-producten.

We are Biotiful

Ook de bewustmaking van de consument staat op de planning. Zo lanceert Colruyt Group naar aanleiding van de Bio-week op 2 juni de nationale campagne ‘We are biotiful’. Alle voedingsbedrijven van de groep doen mee aan de actie: Colruyt, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, OKay, OKay Compact en via Collect&Go.