Supermarktketen Carrefour gaat het systeem met één wachtrij voor alle kassa’s uitbreiden naar al haar 45 hypermarkten. Momenteel wordt de unieke wachtrij al toegepast in negen winkels.

Om de wachttijden aan de kassa te verminderen, begon Carrefour België twee jaar geleden het systeem met één enkele wachtrij te testen in de hypermarkten van Bierges (Waals-Brabant) en Schoten (Antwerpen). Niet veel later volgde de hypermarkt van Evere, en ondertussen wordt het systeem al in negen van de 45 hypermarkten gebruikt. 

Carrefour zegt de ‘unieke wachtrij’ nu te willen uitbreiden naar alle hypermarkten in ons land omdat de test succesvol was. Acht op de tien klanten is tevreden omdat het systeem sneller gaat, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve in De Standaard. Op drie minuten aanschuiftijd, zouden klanten dertig seconden winnen. En ook voor de kassamedewerkers is het systeem goed omdat het voor meer rust zorgt, aldus Carrefour.

Wie geen zin heeft in de slangvormige wachtrij, hoeft zich geen zorgen te maken. “We blijven naast de unieke rij ook twee tot drie traditionele kassa’s behouden. Ook de selfscankassa’s, waarbij mensen producten scannen en meteen kunnen afrekenen, blijven behouden.” Bovendien kan het systeem altijd aangepast of afgevoerd worden als het in een bepaalde winkel niet goed werkt.

 

Hoe werkt het ook alweer? 

Klanten kunnen aanschuiven in één enkele wachtrij, zoals in pretparken. Telkens wanneer er een kassa vrij is, verschijnt er een boodschap op de schermen. De klant wordt vervolgens uitgenodigd om zich te begeven naar het nummer van de vrije kassa.

Op de vloer wordt aangeduid hoe de klanten moeten aanschuiven. Een hostess informeert hen helpt indien nodig. Via schermen wordt de klant gevraagd om te wachten tot er een kassa beschikbaar is en geïnformeerd naar welke vrije kassa hij zich mag begeven. Zo kunnen de klanten makkelijker doorstromen naar de vrije kassa.

Het gevoel hebben dat de rij aan de andere kassa veel sneller opschuift, behoort zo tot het verleden.