Bio-Planet pioniert met 4 nieuwe plantaardige producten op basis van lokaal geteelde soja: 2 sojaburgers en 2 sojaspreads. Daarvoor sloeg het bedrijf de handen in elkaar met biolandbouwer Simon Colembie en de Brugse producent van vegetarische producten La Vie est Belle. Op deze manier wil Bio-Planet inspelen op de stijgende vraag naar biologische en veggieproducten. Daarnaast wil het bedrijf dit jaar ook twee nieuwe winkels openen in Luik en Corbais.

Bio-Planet wil inspelen op de grote vraag naar vleesvervangers en lanceert daarom 2 burgers en 2 spreads op basis van lokaal geteelde soja bij zijn huismerk Boni Selection Bio. Daarvoor werkte het bedrijf samen met biolandbouwer Simon Colembie uit Kruishoutem en de Brugse producent van vegetarische producten La Vie est Belle. Het project werd bovendien ondersteund door de kennisinstellingen Onderzoek en advies in land- en tuinbouw (Inagro) en Instituut voor landbouw- visserij en voedingsonderzoek (ILVO). Dankzij deze samenwerking verruimt de bioketen niet alleen zijn aanbod aan plantaardige producten voor flexitariërs, vegetariërs en veganisten, maar wil het ook meer Belgische én lokale producten, afkomstig van minder dan 25km rond elk winkelpunt, aanbieden.

Bio-Planet verricht met de lancering van deze nieuwe sojaproducten pionierswerk in België. "De Belgische sojateelt is nog redelijk kleinschalig en echt pionierswerk maar wij geloven in het enorme potentieel ervan,” aldus Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet. “Een rijkere lokale sojateelt biedt immers meer mogelijkheden op het vlak van productinnovatie voor vleesvervangers met een groter en meer gevarieerd aanbod voor de consument als resultaat. Maar om de lokale sojateelt te doen groeien, moet de consument meer bewust gemaakt worden van de nutritionele en klimaatvriendelijke kenmerken van lokaal geteelde soja.” 

Proefproject verlengd 

In totaal werd er vorig jaar voor 1 hectare aan soja geplant door Simon Colembie wat resulteerde in 2,5 ton sojabonen. Die werden vervolgens verwerkt tot 2 sojaburgers en 2 sojaspreads. De nieuwe producten zijn 100 % plantaardig met een Nutri-Score A en verrassen dankzij hun smaakcombinatie met zeewier en sesam. Bijzonder is dat de sojabonen in hun geheel verwerkt zijn in de burgers, wat niet het geval is in de sojaburgers die vandaag al op de markt zij. Dit zorgt niet alleen voor een stevig bijtgevoel, maar vooral ook voor de bewustmaking van de consument dat het om volwaardige sojaproducten gaat.

Ondertussen liggen de sojaburgers- en spreads al 2 maanden in de rekken bij Bio-Planet en werden er al 2.000 klanten bereikt. “We zien dat vooral de sojaburger met zeewier erg in de smaak valt, gevolgd door de spreads. Door het grote succes hebben we dan ook beslist om ons proefproject te verlengen. Zo heeft Simon Colembie vorige week opnieuw 1 hectare soja gezaaid en zal die oogst in oktober klaar zijn”, verduidelijkt Jo Ghilain.

Om alle consumenten te laten kennismaken met het nieuwe soja-aanbod, start Colruyt Group trouwens vanaf 2020 met de verkoop van 1 sojaburger bij Colruyt en 2 sojaspreads bij OKay.

Inspelen op groeiende vraag naar bio en veggie

Met deze nieuwe sojaproducten wil Colruyt Group zijn merk Boni Selection Bio enerzijds meer verduurzamen, maar anderzijds ook inspelen op de stijgende vraag naar meer veggie en bio. Steeds meer Belgen kopen bio, dat bleek niet alleen uit het onderzoek van GfK dat we recent publiceerden, maar ook uit de verkoop bij Colruyt Group zelf. “We zien dat de verkoop van bio bij Colruyt Group veel sneller groeit dan niet-bioproducten. Vooral in Wallonië zijn onze klanten echte bioliefhebbers, al zien we, in tegenstelling tot het onderzoek van GfK waar de groei in Vlaanderen stabiliseert, ook een groei in onze Vlaamse Bio-Planet-winkels. De vraag blijft toenemen en daarom willen we ons Boni Selection Bio-assortiment dit jaar optrekken tot 290 referenties (+5%)”, vervolgt Jo Ghilain.

Concreet wil Bio-Planet zijn aanbod vooral uitbreiden met een groot Belgisch bio-aanbod, en het liefst nog met lokale producten die afkomstig zijn uit een straal van maximum 25km rond elk winkelpunt. Momenteel is al een derde van het Bio-Planet-assortiment Belgisch en is zelfs een kwart lokaal. “Al 1.500 van de 6.000 producten die we aanbieden is afkomstig uit een straal van 25 km rond elke winkel. Om een concreet voorbeeld te geven verkopen we in onze winkel in Ukkel bijvoorbeeld snoepjes van Suikerbakkerij Joris, confituur van Pipallion of verzorgingsproducten van Cîme, allemaal lokale producenten uit de omgeving van Ukkel. Dat aanbod willen we in de toekomst nog fors opdrijven.”

Ook op de grote vaag naar veggieproducten wil Bio-Planet inspelen. De verkoop van vleesvervangers steeg met 3% in alle winkels van Colruyt Group ten opzichte van 2018. De laatste maanden zelfs met 7%. Het is duidelijk dat vleesvervangers in de lift zitten, denk bijvoorbeeld ook aan recente lanceringingen van andere bedrijven als Beyond Meat en Garden Gourmet. “De helt van onze Bio-Planet-klanten koopt al vleesvervangers, tegenover 15% in de andere winkels van Colruyt Group. Daarom hebben wij een belangrijke rol te vervullen en moeten we continu uitpakken met nieuwe producten en smaken om het assortiment gevarieerder te maken. Wij moeten met andere woorden als eerste stappen zetten om ons assortiment te verduurzamen en lokaler te maken.”

Al is het volgens Jo Ghilain wel belangrijk om de consumenten bewust te maken van de voordelen van soja. “De voordelen van soja zijn vaak nog onvoldoende gekend bij consumenten, waardoor de verkoop van deze producten daalt. Wij moeten onze maatschappelijke rol opnemen en de consument via informatieve folders en uitleg op onze website wijzen op de positieve eigenschappen van lokaal geteelde soja. Daarom starten we vanaf 3 juni een nationale biocampagne in samenwerking met BioForum.”

Duurzaamheid

En een van die positieve eigenschappen van lokaal geteelde soja is onder meer het duurzaamheidsaspect. “Soja is op zich een klimaatvriendelijk gewas. De sojaplant behoort tot de vlinderbloemige, een plantenfamilie die zijn eigen stikstofvoorziening regelt. Daardoor groeit de plant sneller, waardoor er minder extra kunstmest nodig is. En dat is dan weer voordelig voor het milieu”, verklaart Joke Pannecoucque, soja-expert bij ILVO. “Door soja in België te telen, zijn we minder afhankelijk van geïmporteerde soja uit Canada, Frankrijk, Italië en Oost- Europa. Bovendien wordt het transport zo verminderd, net als de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat."

Twee nieuwe openingen dit jaar: Luik en Corbais

En de lancering van nieuwe sojaproducten is niet het enige wat Bio-Planet te melden had. Jo Ghilain maakte van de gelegenheid gebruik om nog twee nieuwe winkelopeningen aan te kondigen. “Dit jaar wil Bio-Planet zijn aantal winkels aan de stadsrand optrekken tot 31. Concreet openen we op 19 juni een nieuwe vestiging in Luik. Daar zal zowel een Bio-Planet-winkel als een Colruyt Academy neerstrijken. Daarnaast openen we op 30 oktober ook een Bio-Planet in Corbais”, vertelt Jo Ghilain. “Deze openingen passen perfect in onze strategie om op termijn 50 winkels te openen. We willen namelijk elk jaar 2 à 3 vestigingen openen en zien daarbij vooral nog veel potentieel in Wallonië, maar even goed in de regio ten noorden van Antwerpen."

Momenteel staan er dus enkel openingen van de traditionele Bio-Planet-winkels aan de stadsrand gepland. Op nieuwe stadswinkels, waar vooral convenience en on the go producten belangrijk zijn,  is het nog even wachten. “We willen ons stadsconcept in Antwerpen eerst nog uitgebreid testen en pas dan uitrollen naar de rest van het land”, besluit Jo Ghilain.