Amazon en Whole Foods liggen met elkaar in de clinch omdat de online retailgigant fmcg-producten en private labels wil invoeren bij de Amerikaanse supermarkt. Op die manier wil Amazon Whole Foods rendabeler maken en het productengamma uitbreiden. Dat meldt Yahoo Finance. 

Tot voor kort leek alles nog koek en ei tussen Amazon en Whole Foods. Zo kondigde de retailgigant begin deze maand nog aan dat Whole Foods-klanten natuurlijke en organische producten gratis binnen de twee uur aan huis kunnen laten leveren dankzij de Prime Now-service van Amazon. Maar een half jaar na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door Amazon zit er een serieuze haar in de boter. De online retailreus wil namelijk de rekken van Whole Foods herorganiseren door private labels en later ook fmcg-producten als Coca-Cola aan te bieden. Dat is echter niet naar de zin van de biosupermarktketen, die bekendstaat om zijn hooggekwalificeerde aanbod van biologische en organische producten.

“Zoals u weet hanteert Whole Foods hele hoge kwaliteitsnormen en producten zoals Coca-Cola voldoen daar niet aan. Als het echter om nieuwe producten gaat die voldoen aan onze kwaliteitsnormen, dan nemen we die zeker in overweging“, vertelde Brooke Buchanan, woordvoerder van Whole Foods, aan Yahoo Finance. Daarbij verwijst hij naar de strikte regels die het bedrijf hanteert. Zo biedt het geen voeding aan die kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur-, smaak- en zoetstoffen of onverzadigde vetten bevatten, luidt het op hun website. Dus ook geen Coca-Cola of Coca-Cola Light.

Niet rendabel en een te beperkt organisch gamma

Door fmcg-producten en private labels aan te bieden in Whole Foods-winkels wil Amazon de supermarktketen rendabeler maken. Het bedrijf kende de laatste twee jaar voordat het werd overgenomen door Amazon een serieuze daling in zijn verkoop. Sinds de online retailer de keten overnam in juni vorig jaar is de verkoop van de biosupermarkt binnen een kwartaal met 4,4% toegenomen. Daarnaast is het gamma aan organische producten bij de biosupermarktketen te beperkt, waardoor rivalen als Walmart en Koger, die niet gespecialiseerd zijn in organische en natuurlijke producten, een uitgebreider gamma aanbieden. Dat levert hen bijgevolg ook een groter marktaandeel op van respectievelijk 25% en 10%, in tegenstelling tot Whole Foods dat slechts 4% van de supermarktensector in handen heeft. En dat probleem wil Amazon nu aanpakken.

"Door geen fmcg-producten aan te bieden, onderscheidt Whole Foods zich van de rest"

De private labels van Amazon zouden vanaf maart in de winkel liggen, maar op de fmcg-producten is het nog even wachten. Daarvoor moet Amazon eerst nog de goedkeuring krijgen van Whole Foods. Volgens een medewerker van de biosupermarkt zou dat echter nog lang kunnen duren. Zo vertelde hij aan Yahoo Finance dat veel klanten en medewerkers erg teleurgesteld zullen zijn door die beslissing. Net het feit dat er geen fmcg-producten worden aangeboden, onderscheidt de biosupermarkt van de rest, klinkt het.

Gezondere alternatieven

Toch is er ook goed nieuws. Steeds meer voedingsproducenten breiden hun gamma uit met gezondere alternatieven, zodat die ook in de rekken van Whole Foods passen. Zo kondigde Bloomberg vorig jaar aan dat PepsiCo Frito-Lay op de markt bracht, dat volledig voldeed aan de hoge kwaliteitsnorm van Whole Foods. Daarnaast geloven voedingsexperten dat het klantenbestand van Whole Foods ook zal toenemen door de invoering van fmcg-producten, aangezien veel mensen een vast fmcg-gamma kopen en dat dus binnenkort ook bij Whole Foods kunnen vinden.