Albert Heijn wil de functie van zijn winkels veranderen en uitgroeien tot een eet-en bezorgcentrum. Dat vertelt Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europa en Indonesië, tijdens een interview met Het Financieele Dagblad. Volgend jaar worden de eerste 150 winkels omgebouwd volgens het nieuwe concept. 

Albert Heijn wil zijn traditionele supermarktconcept omgooien. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK blijkt namelijk dat het aantal klanten in de traditionele AH-winkels slinkt. Waar in 2016 nog 88% van de huishoudens zijn inkopen deed bij de Nederlandse keten, eindigt dat percentage dit jaar onder de 80%, aldus Het Financieele Dagblad. Dringend tijd dus om van koers te veranderen, klinkt het bij Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europa en Indonesië, die stelt dat de AH-supermarkten "een andere functie’" moeten krijgen.

Concreet wil Wouter Kolk de Albert Heijn-winkels ombouwen tot een soort van eet-en bezorgcentrum, zo schrijft de krant. Typische kruidenierswaren als dierenvoeding, schoonmaakmiddelen enzovoort zullen gedeeltelijk plaats moeten ruimen voor meer eethoeken, verse producten en bereide maaltijden. Het nieuwe versconcept werd begin dit jaar al gelanceerd in Hoofddorp en zou naar verluidt volgend jaar in 150 winkels worden uitgerold. 

Warme maaltijden en thuisbezorging

Nog op de planning staat de opening van eigen AH-keukens voor de bereiding van warme maaltijden, al zouden die niet in de winkels gevestigd worden, klinkt het bij de krant. De eerste keuken zou trouwens begin volgend jaar al zijn deuren openen in Amsterdam.

Daarnaast wil de retailer ook hoog inzetten op thuisbezorging en op de bezorging van lunch bij kantoren, vervolgt Kolk. Ter herinnering, eerder had de retailer al zijn eigen bezorgdienst Rappie, maar die werd recent opgedoekt. Daarom voert Kolk momenteel volop gesprekken met Thuisbezorgd en Deliveroo om klanten opnieuw meer gemak te bieden.

Mogelijke sluitingen

Zowel de focus op de directe consumptie ter plaatse als de thuisbezorging, moeten voor meer inkomsten zorgen, vertelt Wouter Kolk aan onze Nederlandse concullega’s:  “De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van 38 miljard euro. Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van 65 miljard euro.” Hier valt zeker dus nog iets te rapen voor Albert Heijn. En dat is nodig, want niet alleen andere supermarkten vormen een bedreiging voor de Nederlandse keten, ook de eigen AH to go-winkels, AH.nl en bol.com kapen geleidelijk aan meer klanten weg. Dat zou de toekomst van de fysieke AH-winkels mogelijk in gevaar kunnen brengen, al relativeert Wouter Kolk: “Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en de “last mile”, zeg maar opslag voor de bezorgservice, gebruikt worden. En soms kan er ook nog een vestiging van Gall & Gall of Etos bij”, vertelt hij aan Het Financieele Dagblad.

Samenwerken in Europa

Tot slot benadrukt Kolk dat Ahold Delhaize meer actief moet zijn in heel Europa. Nu is dat vooral het geval in de Benelux en delen van Oost-Europa, maar daartussen in ligt momenteel een gapend gat dat wordt ingenomen door discounters Lidl en Aldi, aldus de krant. Al is het volgens de CEO niet nodig om die gebieden enkel te veroveren door overnames. “Er zijn ook relaties die moderner zijn. Het kan een joint-venture zijn, online samenwerking, een inkoopcombinatie vormen of een aandeel in elkaar nemen”, vertelt hij aan de krant.  “Andere supermarktketens zitten in hetzelfde schuitje en dat maakt de kans op samenwerking groter. We hebben allemaal te maken met de discounters, de digitalisering en technologie van winkels, de opkomst van online en e-commerce en pure internetspelers, die ook voeding gaan verkopen. De dynamiek wordt steeds heftiger”, besluit hij.