FNG, de Belgische modegroep boven merken Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter, en de Nederlandse kledingketen Miss Etam gaan intensief samenwerken. Die samenwerking moet  resulteren in een fusie of een overname.

Het Belgische FNG Group heeft de laatste jaren zijn portfolio kledingmerken sterk uitgebreid via overnames. Zo kocht de groep eind 2014 nog de Nederlandse dameslabels Steps en Superstar. En nu heeft FNG besloten de krachten te bundelen met R&S Retail Group, de holding boven de Nederlandse kledingketen Miss Etam, dat amper een jaar geleden nog een doorstart maakte.

Complementair

Beide bedrijven zien op verschillende vlakken kansen om synergiën te realiseren. “Net als R&S wil FNG waarde creëren met een no-nonsens aanpak door optimalisering van bedrijfsprocessen, door het benutten van synergiën en door een sterke nadruk op de omni-channel aanpak”, klinkt het bij FNG.

Operationeel hebben beide bedrijven naar eigen zeggen ook heel wat complementaire troeven. Zo ontstond na de doorstart een samenwerking tussen Miss Etam en het productieplatform van FNG met eigen kantoren in Turkije, Indië en Hongkong. Miss Etam beschikt dan weer over een web-platform waarbij wekelijks 20% tot 25% van de omzet online gerealiseerd wordt. Die knowhow in e-commerce is heel interessant voor FNG. 

Fusie of overname?

Samen realiseren beide bedrijven een omzet van zo'n 350 miljoen euro (250 miljoen van FNG en 100 miljoen van R&S) en stellen ze meer dan 2.500 medewerkers te werk. Beide partijen onderzoeken of en hoe deze samenwerking op termijn verder kan uitgewerkt worden in een combinatie van beide bedrijven. Of de samenwerking zal uitmonden in een fusie, een overname of een omgekeerde overname zal de komende maanden moeten blijken, zegt Dieter Penninckx, de CEO van FNG, in De Tijd.