Niet iedereen wordt getroffen door de coronacrisis: sinds de start van de lockdown verdubbelde online apotheek Farmaline haar omzet. Naast producten die coronasymptomen bestrijden (ontsmettengende gels, zeep, pijnstillers en neus- en keelsprays), zijn producten die de weerstand verhogen erg in trek. De opvallendste stijger: natuurlijke haarkleuringen (+300%).

Supermarkten en apotheken draaien sinds de coronacrisis op volle toeren. Dat bleek al bij de toegenomen verkoopsresultaten van supermarkten, maar ook apotheken blijven niet achter. Zo wist online apotheek Farmaline haar omzet tussen midden maart en midden april 2020 te verdubbelen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. En dat is te danken aan de grote meerverkoop die tussen januari en april 2020 kan worden opgemerkt. Zoals verwacht zijn het vooral producten die coronasymptomen bestrijden die het erg goed goed. Zo verkocht de online apotheek meer dan 15.000 ontsmettende gels en zepen (+34%), met het oog op handhygiëne. 31% meer pijnstillers à la paracetamol en Ibuprofen, voor patiënten met koorts. En ten slotte 21.000 neus- en keelsprays (+28%) .

Mensen denken ook vooruit en proberen meer aandacht te besteden aan hun gezondheid. Dat blijkt uit de populariteit van voedingssupplementen en andere producten die de weerbaarheid verhogen. “In heel wat online winkelmandjes ligt bijvoorbeeld zink (+72 %), vitamine C (+38%) of echinacea (oftewel Zonnehoed, een plant met geneeskrachtige werking: +100%). Bovendien explodeert de verkoop van thermometers (+3.500%, oftewel 3.360 stuks)”, verduidelijkt oprichter Lode Fastré.

Naast de medische producten, zijn er nog andere categorieën die erg populair zijn. “Om supermarkten vol hamsteraars te vermijden, kochten mensen babyvoeding (+46%) en glutenvrije en suikerarme voeding (+32 %) online. Na de piek rond handgels boomen intussen handcrèmes. Zo houdt de Belg de handen zacht, ondanks het veelvuldig wassen”, vervolgt Lode Fastré. Tot slot zijn ook natuurlijke haarkleuringen (+300%) enorm in trek. “De kappers zijn natuurlijk gesloten. Daarom nemen mensen het heft in eigen handen”, stelt hij.

Hoewel Farmaline erg tevreden is met deze stijgende verkoop, blijft gezondheid wel de hoogste prioriteit. Om een verspreiding van het coronavirus tegen te gaan adviseert de online apotheek haar klanten enerzijds om niet te hamsteren en slechts één bestelling te plaatsen waar klanten 30 dagen mee toekomen. Daarnaast limiteerde Farmaline bepaalde producten in bestelbare hoeveelheden. Zo blijft de vraag binnen de perken en kan iedereen veilig thuis beleverd worden. Anderzijds hanteert het bedrijf strikte social distancing-regels, stelt het interne toezichthouders aan en huurt het extra poetsploegen in. “Met resultaat, want nog geen enkele medewerker geraakte besmet”, vertelt de oprichter trots.