#③ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland. Dit keer is het de beurt aan de hoogtechnologische snufjes van Signify.

In een tijd waarin alles steeds sneller en gemakkelijker moet, kunnen ook supermarkten niet achter blijven. Maar hoe kan je klanten nu op zo’n efficiënt mogelijke manier door hun winkelbezoek loodsen? Simpel, door voor hen de snelste winkelroute uit te stippelen en hen tegelijk op de hoogte te houden van alle promoties die van toepassing zijn.  Dat is iets wat ook Signify gedacht moet hebben, want de lichtspecialist besloot om een samenwerking aan te gaan met Zebra Technologies, een belangrijke speler op het vlak van scanners, om samen het idee uit te werken.

“Het principe is eenvoudig. De klant scant zijn klantenkaart, waarna zijn boodschappenlijstje wordt doorgegeven aan de scanner. Die laatste stelt vervolgens een winkelroute voor aan de klant, waardoor die zijn boodschappen op een zo efficiënt mogelijke manier kan doen”, vertelt Simon den Uijl, global business leader retail systems bij Signify. “Om echter te bepalen waar de klant zich op ieder moment bevindt in de winkel, is er de slimme verlichting van Signify. Door een innovatief en vooral nauwkeurig binnenpositioneringsysteem dat werkt op basis van Visible Light Communication-technologie sturen de lampen codes door over de locatie van de klant naar de scanner. Die weet op zijn beurt waar de klant zich bevindt en kan hem, indien de klant afwijkt van zijn route, alternatieve trajecten voorstellen. De scanner werkt als het ware als een gps die de klant op een zo efficiënt mogelijk manier door de winkel loodst.”

Maar er is meer. Klanten kunnen tijdens hun winkelbezoek ook promoties toegestuurd krijgen als ze voorbij een specifiek product wandelen. “Ze kunnen daarbij zelf kiezen of ze ingaan op die promotie of niet door simpelweg op ja of nee te klikken”, vervolgt Simon den Uijl. 

©

Laura Ferreira Porto

Daarnaast krijgen ze ook recepten toegestuurd. Klanten die geïnteresseerd zijn, kunnen ervoor kiezen om via één druk op de knop heel de ingrediëntenlijst van dat specifieke recept toe te voegen aan hun boodschappenlijstje. 

©

Laura Ferreira Porto

Pilot

Het concept wordt sinds juli 2019 getest bij een MediaMarkt-winkel in het Duitse Gründau-Lieblos, in Hessen. Daar kunnen klanten zich via de Store Guide app op hun smartphone door de winkel laten leiden dankzij de slimme verlichting. Wij zijn alvast benieuwd wanneer het innovatieve systeem zijn opwachting zal maken in de Belgische retail…

EuroShop 2020

Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?

Klik dan hier!
EuroShop 2020