Europese shoppers hebben in het vierde kwartaal van 2017 4,4% meer uitgegeven aan hun boodschappen. Dat blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. België kende een groei van 2,1% en eindigt daarmee op de 19de plaats.

Nielsen baseerde zich voor zijn groeicijfers op de dynamische cijfers van 21 Europese landen en daaruit bleek dat de Europese shopper het laatste kwartaal in 2017 zo’n 4,4% meer uitgaf aan zijn boodschappen. Dat komt omdat consumenten (+1,8%) meer items kochten en per product bovendien meer uitgaven (+2,6%) in vergelijking met het jaar ervoor. Dat laatste is te wijten aan de inflatie en aan consumenten die bewust voor duurdere producten kiezen.

“Na enkele moeilijke jaren, zagen we in 2017 een dynamische economische omgeving in heel Europa die gepaard ging met meer vertrouwen bij de klanten en werden er zelfs enkele records gevestigd in bepaalde landen”, vertelt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe. “Dit leidde tot een sterk jaar voor de supermarkten, zeker als je rekening houdt met de besparingsmodus van de shoppers, waardoor die vaker kiezen voor de beste deals en discounters."

Een andere belangrijke reden is de toegenomen populariteit van lokale merken. “Die bouwen verder op de herleving van de ‘lokale trots’ en spelen handig in op de voorliefde van retailers en consumenten voor premium, lokale spelers,  en meer specifiek gezondheid en welness dankzij organische ingrediënten zonder specifieke toegevoegde stoffen. Gezondheid is ondertussen zelfs uitgegroeid tot een van Europa’s grootste bezorgdheden", klinkt het.

Belgische groei

In vergelijking met het Europese gemiddelde deed België  (+2,1%) het minder goed in het vierde kwartaal. Opmerkelijk daarbij is dat de volumes van fmcg-producten met 0,3% daalden, terwijl de nominale groei wel met 1,8% toenam. “Over heel 2017 groeide de Belgische fmcg-markt zo’n 1,3%, dat is trager dan de groei van het BBP en bovendien daalde ook het volume”, vertelt Pedro Lima, Managing Director van Nielsen Benelux. “Het Belgische fmcg-prijsverschil in vergelijking met de buurlanden is over de afgelopen 15 jaar toegenomen, wat voor de nodige cross-border concurrentie heeft gezorgd. Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen geeft aan dat ze hun koopgewoontes hebben aangepast om zo kosten te besparen. Daarnaast zegt 57% dat ze zijn overgeschakeld naar goedkopere merken om hun gezinsuitgaven te verminderen.”

België belandt zo op de 19e plaats, maar laat wel Zwitserland (+1,6%) en Finland (+1,7%) achter zich, wier groei nog lager uitviel. De top drie van landen met de meeste groei wordt aangevoerd door Turkije die met maar liefst 16,8% groei zijn twee opvolgers Hongarije (+8,2%) en Slovakije (+7,5%) ver achter zich laat.

E-commerce en private labels winnen aan belang

Toch moeten we optimistisch blijven voor de toekomst, klinkt het. “Ondanks dat het BBP in enkele van de grootste Europese economieën lichtjes daalde, voorspelt het IMF voor 2018 een groei van 2%. Die zal ervoor zorgen dat de economische stabiliteit de verkoop van fmcg-producten in Europa zal blijven ondersteunen”, klinkt het bij Deschamps. “Twee branches die in de toekomst nog veel belangrijker zullen worden zijn de e-commerce en private labels. Retailers blijven hun eigen merken maar vernieuwen, upgraden hun aanbod en blijven investeren in marketing om beter te voldoen aan de noden van de consument inzake competitieve prijzen en goede kwaliteit."