Carrefour heeft zijn inkoopallianties met concurrerende groepen opgezegd om de aankopen van zijn Europese dochterondernemingen te bundelen. De structuur wordt opgezet in Madrid en zal vanaf 2023 operationeel zijn.

Elke bestelling waarvan het volume toeneemt, wordt onmiddellijk omgekeerd evenredig in prijs gedrukt: het is misschien door het principe van Archimedes op FMCG-wijze te interpreteren dat Carrefour zijn nieuwe centrale inkoopkantoor een naam heeft gegeven. Onze collega's van LSA melden dat het Eureca zal heten en in Madrid zal worden geïnstalleerd, waar het vanaf begin 2023 operationeel zou moeten zijn. Deze structuur stemt overeen met een nieuwe strategie van Carrefour, die achtereenvolgens de inkoopallianties met Tesco, Système U en Provera (Louis Delhaize) heeft verlaten om de voorkeur te geven aan een groepering van aankopen ten behoeve van de "G6" die haar zes Europese markten vormen: Frankrijk, Spanje, Italië, België, Polen en Roemenië. Deze G6 vertegenwoordigt een totaal verkoopvolume van 63 miljard euro. Het inkoopkantoor in Madrid komt niet in de plaats van het Carrefour World Trade Centre in Genève, dat onderhandelt over wereldwijde overeenkomsten met de grootste FMCG-fabrikanten. Het is ook niet de bedoeling om met de KMO's in elk van deze Europese landen te discussiëren: kleine Belgische leveranciers zullen zich altijd tot Carrefour Belgium wenden. Maar voor de grote groepen zal er sprake zijn van een bundeling van volumes en voorwaarden waarover op Europees niveau wordt onderhandeld. Volgens LSA krijgen deze grote leveranciers dus één contactpersoon, één contract en één administratief beheer van de bestellingen.