Microsoft gaat Apple achterna met eerste Flagshipstore

Maandag opende Microsoft zijn eerste Flagshipstore op Fifth Avenue in het hartje van Manhattan in New York. De grootste winkel van Microsoft tot nog toe moet een antwoord bieden aan de alom bekende en populaire Apple Stores. 

 

Het 2000 vierkante meter grote winkelpand bevindt zich op zowat de duurste winkellocatie ter wereld en telt in totaal vijf verdiepingen, waarvan drie verdiepingen publiek zijn. Naast software en hardware biedt Microsoft er ook een uitstekende dienst na verkoop, ongeacht waar je het product aankocht. Zelfs Apple liefhebbers kunnen er terecht voor raad over hun toestellen. Zo wil Microsoft een nieuwe interactieve ervaring bieden aan al zijn klanten.

 

 

Een echt Microsoft-gevoel

 

Met de nieuwe winkel hoopt Microsoft, net als concurrent Apple, een echt Microsoft-gevoel te creëren. "Wij leven voor de relaties met onze klanten en bouwen deze dan ook klant per klant op, één relatie per keer", vertelt operationeel directeur Kevin Turner. 

 

Wanneer je de winkel binnenkomt vind je er het volwaardig assortiment Microsoft-producten. Niet alleen laptops, tablets en smartphones worden er uitgestald, maar ook de Xbox game console en allerhande bijhorende gadgets. Alle toestellen die er verkocht worden zijn uitgerust met de nieuwste Windows 10 software. 

 

 

 

Meer dan een winkel

 

Bij de 'Answer Desk', op de tweede verdieping, kunnen klanten advies en technische hulp vragen of toestellen laten herstellen. Hiermee biedt Microsoft een antwoord aan de 'Apple Genius Bar' van zijn concurrent. Met als grote verschil dat het er niet toe doet waar je je toestel aankocht en of Microsoft zelf het toestel al dan niet in zijn assortiment heeft zitten. 

 

Op dezelfde verdieping vind je het 'Theater'. Een ruimte uitgerust met grote schermen waar workshops, product training en evenementen kunnen doorgaan. De derde verdieping is dan weer volledig gewijd aan het merk Dell en luistert naar de naam "The Dell Experience at the Microsoft store". Je krijgt er de kans om de laatste nieuwe Dell producten te testen, voorzien van de laatste software-updates van Microsoft zelf. 

 

       

 

 

Video als lijddraad

 

Overal in de winkel vind je beeldschermen, maar de meest in het oog springende is degene achter de 'Answer Desk', waar zowel video's als afbeeldingen en informatie getoond worden. De videomuur is zo'n twee verdiepingen hoog en is dan ook op beide etages zichtbaar. Ook op andere locaties in de winkel zijn videomuren terug te vinden waar klanten productinformatie kunnen vinden of zelfs videogames kunnen spelen op Xbox met bijhorend surround geluid. Samen met de opening van de Flagshipstore werd om middernacht ook 'Halo 5: Live' uitgebracht voor op Xbox. Fans kregen de kans om deze videogame als eerste uit te proberen om de winkelervaring compleet te maken.

 

Van buitenaf springt vooral de 'Culture Wall' in het oog. Door de strakke, glazen gevel kunnen voorbijgangers er niet-commerciële, artistieke beelden zien. Op die manier wil de softwareproducent opgaan in de levendige winkelcultuur van Fifth Avenue.

 

 

Auteur: 

Coralie Gilissen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen