Het Vlaams Instituut voor de Logistiek wil nog dit voorjaar starten met een vrij controversieel project. Het wil de mogelijkheden bestuderen van het inzetten van particulieren of semi-professionelen voor het transport van pakjes en zelfs van goederen. Webretailers beschouwen dit immers als een potentiële oplossing voor same day-leveringen.

Er bestaan al een aantal experimenten in die zin in enkele buurlanden en in de VS. Grosso modo werkt het systeem als volgt: via een app zet webshop (of een fysieke winkel) de te leveren pakjes of bestellingen in een systeem. Via dezelfde app kunnen particulieren die in de buurt zijn ze even oppikken en bij de klant leveren. Tegen betaling, natuurlijk. Meerdere varianten worden nu al uitgetest, onder andere door gevestigde waarden als DHL (MyWays), DPD (Tiramizoo) en Amazon (OnMyWay), maar ook door nieuwkomers als Uber (Uber Rush) of het Belgische Parcify. Net als Uber voor het personenvervoer zorgen deze diensten voor pakjesvervoer voor controverse: de leveringen worden immers gedaan door particulieren of semi-professionelen. Volgens het VIL is het beter om zich hierop te voorbereiden: “De ogen sluiten voor deze nieuwe trend heeft weinig zin”, stelt het. Daarom start het nog dit voorjaar het project Crowd Logistics op.

Crowd Logistics

Met dat project wil het onderzoeken via welke business modellen dit kan gebeuren, wat de wettelijke implicaties zijn, hoe dergelijke apps kunnen geïntegreerd worden bedrijfslogistiek, wat de meerwaarde hiervan is, zowel voor de logistieke spelers als voor onze maatschappij. Dit project wil bedrijven de opportuniteiten (i.p.v. bedreigingen) van crowd logistics aantonen door vanuit werkbare business modellen de economische en maatschappelijke impact duidelijk te maken. Dit zal verwezenlijkt worden door concrete Return On Investment berekeningen, impactanalyses en praktijktesten. Het eindtraject van het project is het opzetten van een pilootproject voor zowel B2C als B2B toepassingen. Momenteel zoekt het VIL bedrijven die in het Crowd Logistics-project willen stappen. Dat zijn niet alleen retailbedrijven met een webshop en zuivere e-tailers, maar ook pakjesleveringsbedrijven. Naar verluidt hebben een aantal spelers zich nu al aangemeld.