Zalando zou op korte termijn moeten beslissen of het een distributiecentrum in Nederland of België vestigt. Volgens De Tijd is de keuze gemaakt en komt het logistiek centrum niet in Dour-Elouges (Henegouwen) maar ergens in Nederland. In een officieel bericht zegt de Duitse e-commercegigant dat de keuze nog niet is gemaakt. In Waalse logistieke kringen wordt inmiddels met beschuldigende vinger naar Comeos gewezen.

Zalando is al een hele tijd bezig met de zoektocht naar een locatie voor een nieuw distributiecentrum dat onder andere België en Noord-Frankrijk beter zou afdekken. De logistiek vastgoedontwikkelaar Goodman Belgium had al in oktober 2016 de nodige vergunningen in Dour op zak voor het geval die locatie zou worden gekozen. Zo zou de bouw onmiddellijk kunnen starten.

Volgens De Tijd heeft Zalando beslist om het DC in Nederland te bouwen, en niet in Henegouwen. Maar dat ontkent Zalando. In een officieel persbericht zegt de groep “in gesprek te zijn met lokale autoriteiten in verschillende delen van Europa, waaronder België, Nederland, Frankrijk en Duitsland”. Ook zegt zij dat “een beslissing over de volgende locatie nog niet gemaakt is. We zullen zo snel als mogelijk meer informatie uitbrengen”.

Eerder op de dag had L’Echo, een zusterkrant van De Tijd, gemeld dat de Duitsers vorige week de knoop hebben doorgehakt en voor Nederland gekozen hadden. Volgens de krant speelden drie factoren mee in die keuze: de loonkosten die daar gunstiger zijn; de beperkte mogelijkheden rond nachtarbeid in ons land; en het woelige sociale klimaat in Wallonië.

Desinformatie

Bernard Piette, directeur van Logistics in Wallonië, vreest dat Zalando effectief voor Nederland heeft gekozen.  “Wij hebben de perceptie niet mee. De Nederlanders laten ook niet na om bij potentiële investeerders Wallonië - en bij uitbreiding België - vrij systematisch negatief af te schilderen”, zegt hij. Volgens hem onderhouden Nederlandse onderhandelaars het imago van Wallonië als een plek waar er constant gestaakt wordt, al klopt dat imago al lang niet meer. 

Maar Piette wijst ook met een beschuldigende vinger naar Comeos en sommige politici die maar blijven herhalen dat nachtarbeid in de e-commerce in België zo goed als onmogelijk is. “Dat is pure desinformatie die het imago van België als vestigingsland voor e-commerce schaadt. Nachtwerk is in de logistiek – ook voor de e-commerce - al jaren mogelijk. Alleen voor werknemers die onder de cao ‘Handel’ vallen, liggen de kaarten moeilijker.  Zalando zou met andere woorden perfect nachtwerk kunnen verrichten in een distributiecentrum in ons land. Door die desinformatie wordt die perceptie onderhouden. En daar spelen onze noorderburen gretig op in”.

Perceptieprobleem

Volgens Piette moet men dan ook dringend werk maken van dat perceptieprobleem. “Dat we te veel kansen in de e-commerce laten liggen, heeft vaak daarmee te maken. Wij hebben evenveel voor- en nadelen als andere regio’s. In zo’n geval helt de weegschaal vaak in het voordeel van de partij die de perceptie meeheeft. Wij moeten dus leren om minder bescheiden te zijn en onze dossiers met meer zelfvertrouwen te verdedigen. En we moeten meer werken aan ons perceptieprobleem.”