Zalando gaat logistieke centra oprichten in Frankrijk en Polen om de klanten sneller te kunnen beleveren. Vandaag worden de 15 landen waar de e-commerce gigant actief is, allemaal bediend vanuit distributiecentra in Duitsland en een satelliet in Noord-Italië.

Gisteren heeft de Duitse e-tailer zijn plannen aangekondigd om nieuwe distributiecentra op te trekken nabij Parijs en Stettin (Polen). Daarmee komt een einde aan de exclusieve bezorging vanuit Duitsland. Vandaag gebeurt die vanuit drie distributiecentra in Duitsland. Een vierde is in aanbouw.

Eind vorig jaar werd echter ook een kleinere installatie geopend in Stradella, Noord-Italië. Dit distributiecentrum, dat nu 60% van de bestellingen in Italië verwerkt, werd echter beschouwd als een pilootproject bestemd om de impact te evalueren van een grotere nabijheid tussen de logistieke platforms en de markt zelf.

Dichterbij en sneller

De resultaten van dat pilootproject, dat sinds januari proefdraait, lijken zeer positief te zijn, want Zalando heeft nu al beslist om ook elders de distributie van dichterbij de markten te organiseren. De achterliggende redenen zijn de nood aan meer capaciteit – vorig jaar heeft de webhandelaar 3 miljoen klanten er bij gekregen en telt er nu 19 miljoen – en misschien die aan snellere leveringen.

“Elke maand leveren we miljoenen pakjes aan onze klanten in 15 landen. Door de toename van het aantal klanten moeten we de operaties sterker maken en internationaal beter gepositioneerd zijn om aan de lokale noden te beantwoorden,” aldus David Schroeder, senior vice president of operations at Zalando.

 

 

Vooral bouw Pools DC is trendbreuk

Het distributiecentrum in Parijs moet in de loop van volgend jaar opengaan. Net als Stradella is ook dat een satelliet-DC en vrij kleinschalig. Het is vooral  bestemd om de klanten in en rond de hoofdstad sneller te kunnen bedienen. De rest van Frankrijk zal bediend worden vanuit het vierde logistieke centrum dat nu in Lahr (Duitsland) in aanbouw is.

Het distributiecentrum in Polen, daarentegen, zal een volwaardig logistiek centrum zijn. De bouw ervan start nog deze maand in opdracht van vastgoedgroep Goodman. Net als Lahr wordt het een gebouw van 130.000 m² en zal het uitgebaat worden door de logistieke groep Fiege. Van daaruit zullen vooral de klanten in Polen, Duitsland en de Noordse landen beleverd worden.