Ocado wordt de eerste online supermarket in het Verenigd Koninkrijk – en vermoedelijk in Europa – die een app lanceert voor Alexa, de digitale spraakassistent van Amazon. Hiermee kunnen consumenten bestellingen aanpassen en opvolgen, alsook informatie over seizoensgroenten en receptideeën krijgen.

De app van Ocado, naar eigen zeggen de grootste websupermarkt ter wereld voor dagelijkse boodschappen, heeft verschillende functies. Men kan producten toevoegen aan een winkelmandje, een bestelling checken om zeker te zijn of ze alle nodige ingrediënten bevat, het tijdstip checken binnen hetwelke een bestelling nog gewijzigd kan worden. Er is ook een tracking-functie: de klant hoeft alleen maar in te spreken “where’s my order”. En dus assistentie over seizoensgroenten en ideeën. De basisbestelling kan nog niet opgenomen worden met de spraakassistent.

De app is een bijkomende tool om bestellingen bij Ocado te beheren, naast de webwinkel zelf, de mobiele apps (iOS en Android) en de watch OS-app. Om Alexa-app te kunnen gebruiken moet de consument wel een Amazon-account hebben.

Artificiële intelligentie

Om de app te ontwikkelen hebben onderzoekers van Ocado Technology een beroep gedaan op artificiële intelligentie (AI). Hierdoor kan de spraakassistent de bestellingen beter begrijpen, onder andere aan de hand van eerdere aankopen.

Volgens Lawrence Herne, marketing en commercieel directeur van Ocado, vragen de consumenten in toenemende mate gebruiksvriendelijke manieren om online te shoppen. “Met de app kunnen ze hun bestellingen aanvullen zonder dat ze een vinger hoeven op te heffen”, zegt hij.