De kosten voor fulfillment bij omnichannel retail zijn veel hoger dan ingeschat. Het kost retailers (te) veel om de vraag van de consument – ‘buy anywhere, pick up anywhere’ – te kunnen beantwoorden, maar ze beseffen het vaak niet eens. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van EKN Research en het retail technologiebedrijf Aptos.

De fulfillment-kosten bedragen gemiddeld 18% van een bestelling en ze worden steeds groter. Liefst 80% van de Amerikaanse retailers die werden ondervraagd heeft vastgesteld dat de kosten voor het beheer van de bestellingen en voor fulfillment vorig jaar met gemiddeld 5,07% zijn gestegen. Een van de redenen is dat de consumenten niet alleen verwachten dat hun bestellingen sneller worden geleverd, maar ook dat ze gratis worden bezorgd.

“Deze studie is een ‘wake up call’ voor de retailers, omdat de traditionele aankopen in de fysieke winkels dalen en omnichannel transacties blijven groeien. De explosie van de fulfillment-kosten vreet immers aan hun marges,” aldus Noel Goggin, CEO van Aptos.

Disproportionele investeringen

Die evolutie is zorgwekkend, omdat de meeste winst nog altijd door de fysieke winkels wordt gegenereerd terwijl e-commerce disproportioneel veel investeringen vergt. Volgens EKN kan deze evolutie alleen maar rechtgetrokken worden procesoptimalisatie, efficiënter orderbeheer en transparanter stockbeheer.

Bijna de helft (48%) van de ondervraagde retailers erkent dat deze prioritaire investeringen zijn. Vooral een betere ‘end-to-end’ visibiliteit van het orderbeheer zien ze als een noodzaak.

Toch zeggen de onderzoekers dat veel retailers niet beseffen hoezeer hun fulfillment-kosten op hun rentabiliteit drukken. “Deze kosten worden nog te vaak onderaan de boekhouding vermeld, in plaats van geïntegreerd te worden is de unitaire kostprijs van elk product. Dit heeft als averechts effect dat de retailers die kosten te weinig in rekening brengen wanneer ze planning- en aankoopbeslissingen nemen”, aldus Sahir Anand, EKN’s verantwoordelijke voor research en analyse.