Proximus en H.Essers hebben hun contract met tien jaar verlengd. Sinds 2011 verzorgt de logistieke dienstverlener alle opslag- en distributieactiviteiten van de telecomoperator vanuit één centraal magazijn in Courcelles, nabij Charleroi. Die overeenkomst is nu tot 2026 doorgetrokken omdat de operaties grondig werden herzien, onder andere om beter in te spelen op de e-commerce.

Zes jaar geleden centraliseerde Proximus zijn volledige logistiek op één plaats en bij één externe partner. Het nieuwe contract volgt op een ingrijpende ‘re-engineering’ om beter te kunnen inspelen op onder andere e-commerce.

Zes jaar geleden waren de logistieke activiteiten van Proximus (toen nog Belgacom) gespreid over 20 locaties en 32 logistieke partners. Door alles te groeperen kon de kwaliteit van de dienstverlening verhoogd worden en de producten sneller geleverd. Ook kon gemakkelijker worden geanticipeerd op piek- en dalperiodes.

Die centralisatie betekende dat niet alleen de technische diensten en de eigen winkels van Proximus vanuit Courcelles bevoorraad werden, maar ook de groothandelaars, de winkels van partners en de particulieren. De verkoop in de webwinkel van Proximus kent een groeiend succes. Dat plaatste H. Essers voor een dubbele uitdaging: er moet meer ‘gepickt’ worden, maar ook sneller. De klant vraagt immers steeds vaker een levering de dag na de bestelling.

Aanvankelijk werd in 98% van de gevallen D+2 gehanteerd. Niet alleen voor de leveringen aan de winkels en het netwerk, maar ook aan particulieren. Vandaag is dat nog maar 50%. De andere 50% is nu D+1.

In het distributiecentrum in Courcelles wordt ook een ruimte verhuurd aan CTDI, een externe ‘refurbisher’ en hersteller voor ingeleverde toestellen. Ingeleverde toestellen worden hier nagekeken voor hergebruik en/of gerepareerd. Vroeger was de reparatietijd 30 à 45 dagen omdat de toestellen naar Schotland moesten vervoerd worden. Vandaag is dat in 80% van de gevallen 2 à 3 dagen.