De Nederlandse schoenketen vanHaren, een onderdeel van de Duitse Deichmann-groep, heeft een Belgische webshop geopend. Die is sinds kort open, weliswaar enkel in een Nederlandstalige versie. De webwinkel voor de Franstalige klanten zal wel "spoedig" volgen.

Eind maart gingen de twee eerste winkels in België van vanHaren  open, met name in Aalst en in Sint-Joris Winge. “Dit voorjaar openen we nog een winkel in Bredene. Voor dit najaar staan Genk en Turnhout op de planning”, zegt Annika Coomans, communicatieverantwoordelijke van de schoenketen.

Zoals eerder gemeld is van Haren van plan om op termijn 50 tot 70 schoenenwinkels in ons land te openen. De keten ziet mogelijkheden op de Belgische markt – een van enige blinde vlekken van de Deichmann-groep in Europa – omdat een aantal concurrenten, zoals Scapino en Schoenenreus, van de markt verdwenen zijn. Ook liggen er kansen in het middensegment, waarin vooral kleinere schoenenbedrijven actief zijn.

Daarnaast wil vanHaren ook in België een omnichannel-speler zijn. De Belgische webshop vanharen.be is sinds begin deze maand online.  Voorlopig richt deze zich enkel tot de Vlaamse klanten. “Wij kijken wel actief naar de specifieke behoeften en voorkeuren van de Belgische klant en spelen hier op in. Achter de schermen zijn wij druk bezig met de ontwikkeling van een Franstalige website, die spoedig zal volgen”, zegt Coomans.

Logistiek

Het logistieke traject van de online shop wordt gecoördineerd door het logistieke centrum van vanHaren in Waalwijk. Voor de levering aan huis in België werkt het bedrijf samen met PostNL. Klanten kunnen bestellingen ook afhalen in een van de twee reeds geopende vanHaren winkels.

Voor de bezorging rekent het bedrijf geen verzendkosten aan. Ook het retourneren is gratis.  De bestellingen die op werkdagen voor 21.00 uur geplaatst worden, worden ’s anderendaags geleverd. PostNL levert ook op zaterdag.

Vorig jaar werden in Nederland in de 142 fysieke winkels en in de webshop samen 6,8 miljoen paar schoenen verkocht, goed voor een recordomzet van 179 miljoen euro. Dat is een toename van 3% in aantallen en 12% meer in omzet dan in 2015.