Ruim de helft van de EU-consumenten winkelt nu online. Hun vertrouwen in het online shoppen is in die mate toegenomen, dat ze nu ook steeds vaker bereid zijn om in webshops in andere EU-landen te kopen. Dat blijkt uit de editie 2017 van het ‘Scorebord consumentenvoorwaarden’ van de Europese Commissie.

Dat laat zien dat het vertrouwen van consumenten in e-commerce fors is toegenomen. In tien jaar tijd is het aandeel Europeanen dat online koopt, bijna verdubbeld, van 29,7% in 2007 tot 55% in 2017. Maar liefst 45% van hen deed minstens een online aankoop de afgelopen drie maanden.

Sinds de vorige editie van het scorebord (2015) staat het vertrouwen van consumenten 12 procentpunten hoger voor aankopen bij detailhandelaren in eigen land en 21 procentpunten hoger voor aankopen in andere EU-lidstaten. De vertrouwensindex staat nu resp. op 72,4% en 57,8%.

Grote verschillen tussen landen

Hoewel het vertrouwen van de consumenten in e-commerce stijgt, blijven er tussen landen nog grote verschillen bestaan. Uit de grafiek hieronder blijkt bijvoorbeeld dat de Belgen bovengemiddeld vertrouwen hebben in binnenlandse online aankopen. Maar voor de cross-border aankopen geldt het omgekeerde.

Ook leert het scorebord dat consumenten nog steeds tegen obstakels aanlopen wanneer ze online proberen te kopen bij detailhandelaren in een ander EU-land. Zo meldt 13% van de respondenten dat een betaling werd geweigerd en 10% dat een levering van producten naar zijn land werd geweigerd.

Detailhandelaren aarzelen nog

Hoewel het vertrouwen van de consument stijgt, blijven detailhandelaren nog aarzelen om hun onlineactiviteiten uit te breiden. Ze staan vaak wantrouwig tegenover onlineverkopen aan consumenten in andere EU-landen. Ze maken zich vooral zorgen over een hoger risico op fraude en niet-betaling bij verkoop naar het buitenland, verschillen in belastingregels, verschillen in nationaal contractenrecht en in regels voor consumentenbescherming.

Slechts 4 op 10 van de detailhandelaren die momenteel online verkopen zegt, dat ze overwegen het komende jaar zowel in eigen land als in het buitenland te verkopen. Ze maken zich nog steeds zorgen over onlineverkopen naar andere landen, een hoger frauderisico, verschillen in belastingregels of nationaal contractenrecht en verschillen in consumentenwetgeving.

Daarom heeft de Commissie een voorstel uitgewerkt voor digitale contracten, onder andere om de contractregels voor de onlineverkoop van goederen te harmoniseren en de consumentenregels te moderniseren.